NHO Byggenæringen er positiv og fornøyd med meldingen, skriver de i en melding på deres egne hjemmesider.
Stortinget vedtok blant annet å be regjeringen om å foreslå benevnelser for fullført fagskoleutdanning, som er i samsvar med benevnelsen i andre europeiske land. Det ble også flertall for å be regjeringen om å sørge for at høyere yrkesfaglig utdanning kobles til ECTS.
Yrkesfaglig søyle – et gjennomslag for næringen
I Stortingets vedtak ber de regjeringen komme tilbake til Stortinget innen utgangen av stortingssesjonen 2025–2026 med forslag til benevnelser for fullført og bestått fagskoleutdanning på nivå NKR 6 og 7 som er i tråd med benevnelsene i de andre europeiske landene Norge samarbeider mest med. Dette er gjennomslag for NHO Byggenæringen, og noe vi har jobbet for over flere år. Nå er det viktig at næringen er med å utvikle læringsutbyttebeskrivelsene til de nye nivåene. Slik at de treffer kompetansebehovet hos bedriftene.
ECTS-tilkobling – et nødvendig grep
Stortingets vedtak om å koble høyere yrkesfaglig utdanning til ECTS-systemet innen 2025–2026 er svært positivt. Dette vil styrke internasjonal anerkjennelse og mobilitet for norske fagskolestudenter. Det vil gi for anerkjennelsen av HYU-utdanning fra Norge på lik linje med slik utdanning i andre europeiske land, og det er nødvendig for studentmobilitet og for norske utdanningsinstitusjoners mulighet til å være del av et større utdanningsområde.
Fagskolen sentral for omstilling
Byggenæringen skal i årene som kommer ivareta boligbyggebehovet samt utføre store klimakutt på vegne av samfunnet. Byggenæringen vil som resten av samfunnet også måtte gjennomgå nødvendig kompetanseutvikling for å klare omstillingen. Til dette trenger vi høyere yrkesfaglig utdanning som svarer til bedriftenes kompetansebehov. Stortingets vedtak er et steg videre for at fagskolen skal kunne videreutvikles og fylle rollen som en sentral kompetanseleverandør for næringen.
Stortingets vedtak
- Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget innen utgangen av stortingssesjonen 2025–2026 med forslag til benevnelser for fullført og bestått fagskoleutdanning på nivå NKR 6 og 7 som er i tråd med benevnelsene i de andre europeiske landene Norge samarbeider mest med.
- Stortinget ber regjeringen i samarbeid med fagskolesektoren vurdere om fagskolene skal få ansvaret for realkompetansevurdering, hvordan det kan standardiseres samt hvilke budsjettmessige konsekvenser det vil få, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
- Stortinget ber regjeringen sørge for at høyere yrkesfaglig utdanning i Norge kobles til ECTS i løpet av stortingssesjonen 2025–2026. Utredningen som er igangsatt knyttet til tiltakspunkt 25 i Meld. St. 11 (2024–2025) må utrede og bidra med forslag til hvordan en ECTS-tilkobling best kan etableres og implementeres.
- Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en oversikt over fagskolenes totale finansiering, og en plan for hvordan forutsigbar finansiering kan sikres.
Stortinget ber regjeringen gjennomgå finansieringen av fagskolestudier og vurdere det opp mot gratisprinsippet i norsk utdanningssystem, og fremme en sak for Stortinget innen utgangen av 2026.