- Litt ulogisk for Østlandsfirmaer å handle i Bergen, sier gründer Lars Frost og daglig leder Artur Burdek, hos en av de få leverandører til VVS-bransjen som ligger i Bergen. Men ved etableringen av kontor i Oslo skal det legges sten på sten også for å ta markedsandeler i øst, slik selskapet for øvrig er blitt til.
 
Historien bak Froster er at det startet i 2000 med blant annet agenturet på tyske Nil-armaturer og Goetze-ventiler. Så gikk det slag i slag, og Froster bygget seg opp langs vestkyst-Norge og nordover innen pumper (Biral), Bruttvannspeil og Kemper tilbakestrømningsbeskyttere (NS-EN1717)
 
- Det finnes nok knapt en rørlegger på Vestlandet som ikke kjenner til Nil og Goetze-produktene, bemerker Lars Frost, og det har vært «døråpnere» i et konservativt marked som har måtte omstille seg raskt de seneste år.
 
I kjølvannet av økt omsetning av disse produktene ble et eget selskap stiftet i 2012, med navnet Froster VVS AS.
 
Froster AS har hele tiden hatt bredt sortiment av ventiler, filter, fittings og alle typer pumper til bolig- og kommunaltekniske installasjoner. Men det ble naturlig å etablere et eget VVS-selskap og at morselskapet konsentrerte seg videre med leveranser til industri og offshoreinstallasjoner.
 
Kort tid etter at Froster VVS ble dannet, kom det en person til Lars Frost og spurte om jobb.
 
- Det var Artur som banket på døra, forteller Lars Frost.
 
Historien om ingeniøren som plutselig stod i døra på kontoret hos Lars Frost, er at Artur Burdek mistet oljejobben, men ble daglig leder hos Froster VVS etter at disse to hadde fått seg en kopp kaffe og en prat.

Nå er det disse to som skal drive gründeraktivitet på Østlandet, med distriktskontor i Oslo.
 
Froster VVS har kun to ansatte som skal gjøre sin del av jobben med å legge stein på stein i hovedstadsområdet. Men som Lars Frost påpeker; de skal dra veksler på alle ti ansatte i morselskapet Froster AS og distriktskontorene i nord og sør. Pluss at firmaet har mange servicepartnere rundt i Norge.
 
- Vi har det ikke travelt i VVS-selskapet, slik Froster som konsern alltid har jobbet. Her er det lave skuldre, høy trivselsfaktor, fokus på de ansattes kompetanse og god service/oppfølging til kundene som gjelder. Salget fremmer seg selv når kundene møter kompetente og glade gutter sier Frost og Burdek.
 
- Konsernet er 100 prosent norskeiet og bak selskapene står ingen investorer og aksjeeiere som presser på for årlig gevinst. Alt overskudd går tilbake til driften, trivselstiltak og utvikling av selskapene. Slik jobber vi jevnt og trutt.
 
Lars Frost mener kulturen og den tekniske interessen har han fått med seg fra oppveksten, og at VVS-faget kom inn med morsmelka. Faren hans var VVS-mann, ansatt hos K. Lund i Trondheim og senere eier av blant annet VVS Friden i Trondheim. Allerede som 10-åring var Lars med «som håndlanger» til rørleggerne om somrene, fikk være med senior Frost på laugssamlinger og fikk innblikk i VVS-fagets mangfoldighet. Senere var han salgsagent for kjente bransjebrands som Grohe, Isiflo, Wilo, Isoterm og flere.
 
Han grunnla selskapet i februar 2000 med et ønske om å kunne fokusere på tekniske produkter, lagerhold av disse og dermed kunne tilby kundene noe mer enn KUN lavest mulig pris.
 
Det har åpnet seg stadig nye muligheter ettersom grossistleddet ikke har evnet å fokusere nok på kompetanse, lagerhold, ekspressleveringer og engineering knyttet til tekniske produkter.

 
Artikkelen fortsetter under bildet:

Konsentrert aktivitet på ingeniør- og salgskontoret hos Froster AS og Froster VVS.
 
- Klart det er utfordrende å ligge utenfor det sentrale østlandsområdet der mange beslutninger tas samtidig som en skal matche de store aktørene, men at vi både flyter og vokser betyr vel at vi gjør noe riktig, kommenterer han.
 
Alle VVS-produktene selges gjennom grossister, og Lars Frost sier at de prøver å spille på lag med disse men som andre distributører ser han utfordringer knyttet til at grossistene nå også prøver seg med privat label hva gjelder tekniske produkter.
 
-Det gjenstår å se om grossistene klarer å følge opp i forhold til know-how bemerker han.
 
-Spennende uansett å observere et marked i forandring.
 
Selskapet prosjekterer og designer også komplette løsninger, og eier deler av et selskap som bygger og vedlikeholder disse systemene. Men de gjør ikke installasjoner. Det overlates til tekniske rørleggere og el-installatører.
 
- Hvordan er markedet, spesielt med tanke på Vestlandet?
 
- All time high! svarer Lars Frost kjapt, og legger til at dette gjelder for fjerde måned i år. Optimismen bæres frem av en god latter.
 
Han sier at selv om markedet generelt går ned langs hele kyststripa, så henger Froster godt med.
 
-Vi anser oss som fremoverlent og modig. Vi tør å satse og har nettopp blant annet bygget nytt konferanse hus. Her skal det kjøres tekniske kurs og som bygger videre på kurskonseptet vi i flere år har kjørt for våre industri- og rørleggerkunder.
 
-Egen bar på toppen av bygget har vi også. Og her skal rørleggerne og samarbeidspartnere få lov kose seg etter at faglig påfyll er gitt.
 
-Ingeniørene som jobber her hos oss gjennomfører flere enn 300 kundebesøk per år, slik at hver eneste kunde som ønsker det får den opplæring, oppfølging og kompetanseheving som kreves for å kunne velge det riktige utstyret, forstå og å kunne operere dette så optimalt som mulig.
 
Lars gjør et viktig poeng ut av kundene må ønske kunnskap, ler godt og trekker frem denne illustrasjonen:

 
-Som salgsingeniør må vi jo regne med å møte veggen av og til, kommenterer han!
 
- De ansatte holder seg hele tiden kurset og oppdatert på det siste innen bransjen, avslutter Lars Frost.
 
Selv har han utdannelse fra Trondheims Ingeniørhøyskole, samt flere enn 25 års erfaring fra engineering, salg og ledelse innen bransjen.

Bildet under: - Fra vår egen firmabar "The Pump House" der vi inntar månedens lønningspils og skryter av oss selv! sier Lars frost om dette bildet.