Bygget med de nye funksjonene signaliserer starten på en ny epoke for den ærverdige baderomsprodusenten, og anlegget vil være i kontinuerlig utvikling for å kunne tilpasse seg markedet. 

Byggingen av det nye logistikksenteret på Ekobacken i Värmdö Kommune startet sommeren 2014,og stod ferdig allerede i januar dette året. Med investeringen på omkring 130 millioner svenske kroner bekrefter Villeroy & Boch Gustavsberg sitt langsiktige engasjement i Gustavsberg som utgangspunkt for virksomheten.

Anlegget er starten på en fornyelsesprosess, og målet er å bli en mer konkurransedyktig og fleksibel aktør i markedet. Nå går man fra å være en rendyrket produksjonsbedrift til en fleksibel servicebedrift som kan eksportere i en mye høyere takt.

- Gustavsberg har fortsatt produksjonen av blant annet kraner til kjøkken og baderom i Sverige, i fabrikken i Vårgårda. Porselensproduksjonen skjer nå på fabrikker som inngår i Villeroy & Boch, noe som skaper ytterligere synergi mellom de ulike varemerkene, forteller markedsansvarlig for Villeroy & Boch Norge AS, Catherine Grånås.

Saken fortsetter under bildet:

Her dras snoren og markerer åpningen av det nye logistikksenteret på Ecobacken ikke langt fra de gamle produksjonlokalene.
Fra venstre: 
Katharina Klotz er markedssjef for Villeroy & Boch/Gustavsberg for Norden og Baltikum, Monica Pettersson, kommunestyreleder i Värmdö kommune,  Andreas Pfeiffer, avdelingsjef/leder for Bathroom & Wellnees i Villroy & Boch konsernet og  Frank Göring er CEO for Villeroy & Boch.

Katharina Klotz, nordisk markedssjef for Villroy & Boch Gustavsberg fortalte under åpningen hvordan  en tradisjonell produksjonsbedrift kan arbeide for å imøtekomme fremtiden og samtidig bevare virksomheten på egen jord. Gustavsberg har vært bedriftens hjemsted i 375 år og kommer til å forbli det i lang tid fremover. 

Villeroy & Boch Skandinavia står for 19 prosent av konsernet totale omsetning. 

Fokus på miljø og holdbare produkter
På plass under åpningen var også deler av den norske staben i Gustavsberg. De mener det nye anlegget vil skape en mer effektiv logistikk, noe som også skal komme de norske kundene til gode.
- Gustavsberg har utviklet seg mye de siste årene og har nå blitt et moderne selskap og en komplett baderomsleverandør. Med vårt nye logistikksenter forsterker vi prosessen, og med ytterligere fokus på design, funksjon og holdbarhet i våre produkter, er vi rustet for å møte konkurransen i et stadig tøffere marked, påpeker Granås.
- Et bevis som understreker dette er at vi beholder vår posisjon i Norden og ikke minst i Norge.

På Ecobacken er det tenkt på miljø og resirkulering gjennom hele logistikkanlegget. Tenkningen er insinuert av at alle prosesser som utføres på anlegget skal resirkuleres. Alle trucker er elektriske, og til og med sand som brukes til skjæring og tilpassing av blant annet toaletter, blir resirkulert.

Saken fortsetter under bildet:

Catherine Granås og produksjonssjef ved armaturfabrikken i Vårgårda, Mattias Hermansson.  -  Vi er stolte av vår fabrikk, og har investert i en høy teknologi produksjon. Det gjør oss konkurransedyktige, og vi eksporterer faktisk til Kina. 

Satser friskt på produktutvikling
På hovedkontoret i Gustavsberg, arbeider man fortsatt med produktutvikling og fornyelse av så vel varemerket som bedriften. Granås forteller at det norske selskapet har stor glede og nytte av moderselskapets kompetanse.
- Totalt sett er vi en liten organisasjon, men vi jobber bra sammen på tvers av landegrensene i Skandinavia. Hovedkontoret fungerer som et ressurssenter, og her jobbes det kontinuerlig med innovasjon og produktutvikling. Vi har også blitt mer designorienterte, og kjerneverdiene i selskapet er beholdt selv om produksjonen er borte. Så støtten herfra er viktig for oss, sier Granås.

Saken fortsetter under bildet:

Det er fortsatt noe montering som må gjøres før toalettene kommer til pakking og klar for utsendelse.

Lang historie
Gustavsbergs historie går helt tilbake til 1640, og siden 1825 har man produsert porselen i den skjærgårdsnære kommunen. I 1920 begynte selskapet produksjon av armaturer i Vårgårda, og i 1939 startet man sanitærproduksjon i Gustavsberg. I 2000 kjøpte den tyske bedriften Villeroy & Boch opp Gustavsberg som et ledd i å styrke sin posisjon på det nordiske markedet.


Det nye logistikkanlegget kostet rundt 130 millioner, og har plass til hele 11.000 paller.