– Denne første studieturen med fagskolelærerne var vellykket og tilbakemeldingene fra deltakerne har vært svært positive, sier direktør for Kompetanse og Utvikling i RørNorge, Oddgeir Tobiassen.

Han legger til at RørNorge, på grunn av det gode samarbeidet VVS-bransjen har med fagskolene, oppnår en KEM-utdanning som i stor grad er tilpasset bransjens behov.

Varmepumpeteknikk og vannbårne anlegg
På agendaen sto flere kompetansehevende poster. Faglærerne deltok på fagdag hos Danfoss, der de blant annet fikk innblikk i varmepumpeteknikkens siste nyheter, innregulering og styring av vannbårne anlegg.

Københavns Erhvervsakademi (KEA) ble også avlagt besøk.

– Her fikk vi en omvisning på skolen og en orientering om det danske utdanningsløpet for videregående tekniske skoler, sier Tobiassen.

Overgang mellom fagskole og høgskole
I motsetning til Norge har Danmark en tilpasset og glidende overgang mellom tekniske fagskoler og høgskoleutdanning (bachelor).

– Det jobbes med tilsvarende overgang i Norge, og da er erfaringene fra Danmark verdifull å ta med i det videre arbeidet. En del norske fagskoleingeniører tar også videreutdanning til bachelor i Danmark, noe som gjør det spesielt nyttig å ha et godt samarbeid med danskene, sier direktøren for Kompetanse og Utvikling hos RørNorge.

Samarbeid mellom bransje og fagskole
På turen deltok 11 fagskolelærere fra Fagskolen Oslo & Akershus, Bergen Tekniske Fagskole, Fagskolen Tinius Olsen Kongsberg, Fagskolen Innlandet Gjøvik og Sørlandets fagskole i Grimstad.

I tillegg deltok 4 representanter fra bransjeforeningene Rørentreprenørene Norge og VKE, som også avholdt internmøte med fagskolene.

– Vi fikk mye ut av dette, og er enda bedre rustet til en fremtid med økt bransjeglidning og behov for spesialkompetanse, sier Tobiassen.

Kilde: RørNorge