- Dette innebærer at Stortinget også imøtekommer BNLs politikk på flere viktige punkter, blant annet når det gjelder innføring av vekslingsmodellen som gjennomføringsmodell, at partene i arbeidslivet skal involveres mer i fagutdanningen og at karrieremulighetene for fagarbeidere skal forsterkes, sier Jørgen Leegaard i BNL.

Stortingets KUF-komite(Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen) mener at "innføring av en vekslingsmodell, sammen med forslaget om omdisponering av fag og timer i hele det fireårige løpet, vil muliggjøre økt faglig fordypning og bedre progresjon for elevene".  I tillegg mener den også at "en tidligere kopling mellom teori og praksis vil øke læringsutbyttet og motivasjonen for elevene". Nettopp det å bedre læringsutbytte, og ønsket om faglig fordypning har vært en viktig motivasjon for BNL- fellesskapets ønske om en vekslingsmodell, og at nå Stortinget og tydelig ser dette er meget positivt, sier kompetansedirektør Jørgen Leegaard i BNL.

Stortinget følger også opp regjeringens stortingsmelding hva angår partene i arbeidslivet sin innflytelse over fagutdanningen. KUF- Komiteen er blant annet tydelige på at en gjennomgang av tilbudsstrukturen, slik departementet varsler, vil bidra til mer relevante opplæringstilbud og verdsetting på arbeidsmarkedet. Komiteen er også tilfreds med at tilbudet av små og verneverdige fag også skal gjennomgås, og understreker viktigheten av at partene i arbeidslivet blir tidlig involvert i dette arbeidet.

Komiteen viser også til at regjeringen vil vurdere å gi de faglige rådene større innflytelse på utformingen av læreplaner på Vg3, og mener dette er et skritt i riktig retning av å gi partene i arbeidslivet en mer aktiv rolle når det gjelder utarbeidelse av læreplaner og gjennomføringsmodeller for sine fag. Nettopp partenes økte innflytelse har vært et viktig krav, fra BNL og NHO felleskapet for øvrig, og at Stortinget ser behovet for dette er meget positivt.

Innstillingen følger også opp meldingen, og dermed også på mange måter BNLs forslag i forhold til å bedre karrieremulighetene for fagarbeidere. Dette gjøres ved at innstillingen støtter forslaget om å bygge ut y-veien til høyere utdanning, og innstillingen understreker også at ingeniører med fagbrev er meget etterspurte i arbeidslivet. I tillegg understrekes viktigheten av fagskoleutdanningen, gjennom at fagskolesystemet er svært fleksibelt, og at utviklingen av studietilbud skjer i tett dialog med arbeidslivet. Dette gjør at utdanningene er meget relevante for arbeidslivets behov regionalt. Det er også meget positivt at mesterbrevordningen er tatt inn i innstillingen:" Mesterbrevordningen kan sammen med fagskoleutdanning kvalifisere dyktige handverkere til å gå inn i arbeidsledelse og til å etablere egen bedrift.".

Oppsummert innebærer innstillingen på samme måte som regjeringens stortingsmelding et tydelig signal om en fagutdanning på riktig vei, både hva angår selve fagutdanningen og det å forsterke karrieremulighetene videre. At de og så tydelig inviterer partenes i arbeidslivet inn i arbeidet  er og meget positivt, og BNL er klare til og bidra Avslutter Leegaard.

Kilde: bnl.no