SINTEFs Are W. Brandt viser til at branner utvikler seg raskere i tunneler enn ute, avgir høyere varme og tettere røyk. For den erfarne branningeniøren er det derfor et tankekors at veitunneler flest mangler utstyr for automatisk brannvarsling.

– Det vanlige har vært at brannvarslet går først i det noen benytter nødtelefonene eller løfter opp brannslokningsapparatene som er plassert i tunnelene.  Men panikk og skader kan føre til at verdifull tid går tapt før alarmen blir utløst. Og dette kan i sin tur føre til at flere biler kjører inn i tunnelen etter at brannen har startet, og at flere dermed blir utsatt for fare, sier Brandt til forskningsmagasinet Gemini.

Brandt sto sentralt da SINTEF for ti år siden var med på å gjennomføre tidenes største tunnelbrann-forsøk. I den nedlagte Runehamar-tunnelen utenfor Åndalsnes, ble en vogntoglast med tre-paller antent som ledd i forsøksserien.

Instrumentene i tunnelen målte en varmeutvikling på 200 megawatt da pallene brant på sitt mest intense. Dette tilsvarer varmen fra 200 000 panelovner som står på 1000 watt!

– Temperaturen nådde helt opp i 1400 grader. Når tre brenner i friluft, er makstemperaturen til sammenlikning i størrelsesorden 1000 grader, sier Brandt, i dag konstituert adm. direktør ved SINTEF NBL som er Norges branntekniske kompetansesenter.

Etter disse innledende forsøkene, har SINTEF vært med på mange fullskala brannforsøk i Runehamar-tunnelen. Her ble både ulike slokkeanlegg og forskjellige typer “tunnelkledning” testet ut.

Gemini skriver at ifølge SINTEF-forskeren bidrar flere forhold til at brannforløp blir spesielt dramatiske når kjøretøyer tar fyr i tunneler:
• Trekken er større i tunneler enn den er ute. Ved en brann blir mye av varmen stålt tilbake fra tunnelvegger og -tak.
• Begge disse forholdene gjør at tunnelbranner utvikler seg raskere og avgir mer varme enn tilsvarende branner i friluft.
• Røyken har kun en vei å gå og blir ikke tynnet ut når det brenner i tunneler. Derfor vil mennesker som står inne i tunnelen, “på røyksida” av brannen, møte høyere røykkonsentrasjoner enn tilsvarende bål ville ha utsatt dem for ute.

Ifølge Brandt betyr alt dette at systemer for tidlig brannpåvisning gir sikkerhetsgevinster, fordi de muliggjør tidlig avstengning.

Branningeniøren understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag, og at han ikke vet om noen kjørte inn i ulykkestunnelen på Vestlandet etter at brannen hadde brutt ut, skriver Gemini.