Grunnlaget for konklusjonen er en spørreundersøkelse blant forbrukere, dybdeintervjuer med personer som nylig har handlet bolig, gruppeintervju mer eksperter samt gjennomgang av en rekke boligsalgsrapporter laget i senere tid.

– Undersøkelsene viser at en boligsalgsrapport oppfattes som klart bedre enn de enklere verditakstene, men at det er rom for forbedringer. En del av de aktuelle endringene vil medføre økt arbeid for takstmennene, og en høyere pris for rapporten, sier forskningsleder Torer F. Berg i SINTEF Byggforsk.

Blant annet anbefales det at bruken av tilstandsgrader må bli bedre og mer konsistent enn i dag, og at levetidsbetraktninger bør angis med korreksjon for konkrete forhold ved boligen.

Forbedringsforslag
– Helst hadde vi sett at kostnadene for å utbedre mangler ved dårlig tilstand stipuleres. Rapporten bør også inneholde færre forkortelser og faguttrykk, samt bedre illustrasjoner og forklaringer på areal. Vi anbefaler også at selgers egenerklæring legges ved rapporten, og at denne gjennomgås av takstmann og selger i fellesskap der det er mulig, sier Berg.

Svært mange nordmenn eier sin egen bolig. De fleste boligsalg skjer mellom to ikke-profesjonelle parter, og det oppstår ofte tvister i ettertid.

– En objektiv og faglig gjennomarbeidet tilstandsvurdering tilpasset vanlige kjøpere og selgere er avgjørende for å redusere usikkerhet og skape tillit når boliger omsettes, sier Berg.

De takstene og tilstandsrapportene som er vanligst å bruke i dag er gjerne bestilt av selger og gir ofte sparsom informasjon om bygningens tekniske tilstand. For å gjøre innsamling og rapportering av informasjon mer enhetlig har takstbransjen utviklet en egen og mer omfattende boligsalgsrapport.

Øker tryggheten
Det diskuteres nå om slike rapporter skal bli obligatoriske.

– Dette er et politisk spørsmål som SINTEF Byggforsk ikke tar stilling til. Men materialet vårt viser at grundigere og bedre informasjon ville øke følelsen av trygghet i handelen, særlig for større boliger og boliger over en viss alder, sier Berg.

Etter dagens regler kan kjøper vanligvis bare kreve erstatning for mangler dersom selger har gitt feil opplysninger, eller hvis eiendommen er i vesentlig dårligere forfatning enn man kunne forvente.

– Eiendomskjøp skjer ofte svært raskt, og med liten mulighet for kjøper til å foreta grundige undersøkelser. I ettertid blir mange kjøpere overrasket over boligens tilstand, og dermed kan det oppstå tvister. Boligsalgsrapporter av god kvalitet kan ha stor betydning for kjøpernes forventninger, og kan dermed bidra til forhindre konflikter, sier Torer F. Berg.

SINTEF Byggforsks rapport "Kvalitet i utførelsen av bolig­salgsrapporter – Hvordan gjøre rapporten til et tilfredsstillende og balansert bidrag til et velfungerende boligmarked?" er utført på oppdrag fra Norges Takseringsforbund (NTF) og Forbrukerrådet.

Last ned rapporten her.