Driftsmarginen i VVS-bransjen har sunket de siste årene og lønnsomheten er generelt redusert. Bransjerapporten fra Hartmark som ble offentliggjort i fjor, slo fast at Rørkjøp var den VVS-kjeden med de mest lønnsomme medlemmene.

– Våre medlemmer er allerede i teten når det gjelder lønnsomhet, men det er fortsatt mulig å gjøre driften enda bedre. Strategien de neste årene er at vi skal ha  sterk fokus på å styrke lønnsomheten enda mer. Blant annet ved å utvikle verktøy og støttesystemer som gjør at de kan arbeide smartere og mer effektivt, sier adm. direktør Frank Olsen i Rørkjøp i en pressemelding.

Nettbutikken vokser
Da Rørkjøp i fjor annonserte at de åpnet nettbutikk, ble mange overrasket. Kjeden ble den første som åpnet egen netthandel med leveranse av både produkt og rørlegger.
– Sammen med gode partnere har vi lykkes med å etablere en ny kanal til forbrukerne som vi ser effekten av. Nettbutikken tar endelig form og vi vil fortsette å utvikle handelskanalen sammen med bransjen, sier Olsen.
Nettbutikken har den siste tiden fått langt flere varer og omsetningen øker uke for uke. I 2015 vil butikken være svært attraktiv for norske forbrukere.
– Gjennom høstens forhandlinger med leverandører og grossister har vi også fått bekreftet at de grepene vi gjør er riktige. Alle gir oss tilbakemelding om at vi er på rett spor, sier han.

Eget kvalitetssystem
Rørkjøp har i tillegg det siste året jobbet med å utvikle et eget kvalitetssystem. Systemet lanseres i desember og er tilgjengelig for alle medlemmene i kjeden.
– Kvalitetssystemet er bare ett av flere satsinger i den nye strategien. Nye verktøy og systemer skal sørge for enda bedre fundament for våre medlemmer i årene fremover, sier Frank Olsen, adm. direktør i Rørkjøp.