På Solstrand-konferansen Bergen Gruppe i VVS-foreningen arrangerte forrige uke, tok Skjulsvik for seg hva som skal til for å drifte morgendagens bygg. Han mener VVS-bransjen må forandre seg i forhold til teknologi.

-Bransjen må være mer proaktiv og framoverlent, og ikke prosjektere fra arkivskuffa, sier Skjulsvik.
Han poengterer at et prosjekt gjerne tar tre år fra start til slutt, og på den tida har teknologien forandret seg mye. Derfor er det svært sjelden fornuftig å bruke en løsning om igjen.

Må fjernstyre bygg
Holdningen til teknologi handler om å sikre effektiv drift:
– Alle bygg må designes for fjerndrift. Teknologien har kommet så langt at vi kan automatisere og la bygget gå av seg sjøl, fastslår Skjulsvik. Han mener det er urealistisk å finne driftspersonell som forstår og kan drifte anlegg for brannvarsling, adgangskontroll, innbruddsalarm, varmepumper, behovsstyrt ventilasjon med mer.
– Det er ikke mulig, så man må kunne fjernstyre bygget og sette inn personer som kan bistå en driftsperson i å optimalisere, sier Skjulsvik.

Skeptisk til ”enkle løsninger”
Han er skeptisk til rådgivere og entreprenører som vil levere ”enkle løsninger”. 
– ”Enkelt” er det enormt vanskelig å slåss mot. Det er masse bakstreverske folk som skal gjøre det billig, og så forteller de kunden at de kan gjøre det enkelt, mener Skjulsvik. VVS-rådgivere som prosjekterer konstante luftmengder og utekompensering er ikke det bransjen trenger. Selv om en rådgiver har erfart et VAV-anlegg som ikke fungerer, bør man ikke avskrive prinsippet. 
– Vi må ikke ta livet av en design som er positiv fordi den teknologiske utviklinga ikke går fort nok, sier Skjulsvik.

Produsentene frampå
Han mener det er produsentene som driver bransjen framover.
– Se på leverandørene her: De har Ipad- og Iphone-kommunikasjon, blåtann – all teknologien er oppe og går. Så kommer vi til den tradisjonelle rådgiverbransjen vår som er så dønn konservative at de er bakstreverske. De er ikke i stand til å lage en enkel funksjonsbeskrivelse engang, og det opplever vi som en utfordring, sier Skjulsvik.