Mandag 4. februar samlet ABK 150 faghandlere og installatører til en to-dagers varmepumpekonferanse på Scandic Hotell Oslo Airport. ABK er representert i hele landet gjennom forhandlere av NIBE fra Sverige og Toshiba fra Japan. Nå opplever selskapet rekordvekst i takt med økende strømpriser og innføringen av oljefyringsforbudet i 2020.

– Utviklingen i 2018 har vært ekstremt bra med vekst i alle segmenter. Både luft/luft, luft/vann og væske/vann har hatt en veldig fin utvikling i markedet og vi ser at varmepumper er i skuddet, sier Andreas Kvamme, salgsdirektør i selskapet. Kvamme er nyansatt i stillingen og har jobbet som elektriker siden 2004. Han anslår å ha installert omtrent 700 varmepumper siden han begynte i bransjen.

– NOVAP ser på 2018 som et rekordår med omtrent en million varmepumper installert og i drift. Det er spennende for oss å jobbe i dette markedet sammen med alle de gode faghandlerne. Nå gleder vi oss til å treffe alle partnerne her på ABK-dagene, sier han.

Omsatte for over en halv milliard
Selskapet solgte varmepumpeløsninger for 539 millioner i 2018, en organisk vekst på 25 prosent fra forrige år. Totalt har selskapet levert 150 GWh med fornybar energi bare i 2018.

– Det som er viktig for oss er å bygge gode varmeanlegg. I det ligger det å tilby gode systemer rundt varmepumpene. Dette var bakgrunnen for lanseringen av forsikringsordningen i oktober i fjor slik at sluttkunden kan forsikre varmepumpeanlegget. Når man investerer opp til 300.000 kroner oppstår det mange spørsmål om hvor lenge den varer og mye annet. Forsikringen tar bort risikoen og usikkerheten for sluttkunden, sier han.

Han forteller videre at etter reklamasjonsretten på fem år finnes det ikke noen lov i forhold til om noe skulle gå galt.

– Forsikringen ivaretar usikkerheten gjennom å dekke luft/luft varmepumper i 16 år og væske/vann i 18 år. Mottakelsen har vært fantastisk og vi er stolte av å kunne sikre varmepumpen for sluttkunden, sier han.

Saken fortsetter under bildet:

150 forhandlere og installatører fra hele landet er samlet under ABK-dagene på Gardermoen mandag og tirsdag denne uken.[/caption]

Økt kompetanse og bedre kvalitet
Han forteller at strategien for 2019 er posisjonerer selskapet for å møte et marked i vekst.

– Både vi og faghandlerne må ansatte flere for å møte etterspørselen. Kompetanseutviklingen er positiv og vi ser at antallet support-saker går ned som følge av at kvaliteten på produktene går opp. Vi har en god vekst i salget samtidig som service-sakene går ned. Det blir montert bedre og bedre varmeanlegg som er tilpasset det nordiske klimaet og markedet, sier han.

Greier bransjen å fase ut alle oljefyringsanleggene innen 1. januar 2020?

–Vi ser på antallet ENOVA-søknader er lavere enn antallet varmepumper som er solgt. Det viser at ikke alle sluttbrukerne har fått med seg at det er støtte for å fjerne oljefyr og erstatte den med luft/vann eller væske/vann. Det samme ser vi på bytte fra en parafinkamin til en luft/luft-varmepumpe hvor man får 5000,-. Tallene viser at markedet henger etter med å søke ENOVA-støtte og at dette kan være fordi bransjen ikke har vært flinke nok til å kommunisere dette til sluttbrukerne. Jeg tror bransjen trenger flere år for å fase ut alle oljefyringsanleggene, sier han.

– Dette skal bli to fantastiske dager sammen med gode partnere slik at vi kan løse disse utfordringene, avslutter han.