Det skriver kjedene i en felles pressemelding fredag.

Den tradisjonelle delen av VVS-bransjen har de siste årene opplevd økt konkurranse fra byggevarekjeder, netthandel og internasjonale aktører som satser tungt i Norge. Ca. 200 medlemsbedrifter i Bademiljø og Comfort, som er spesialistkjeder på bade- og våtromsløsninger, går nå sammen om å etablere VVS Norge. Her samles innkjøps- og støttefunksjoner i tillegg til felles eierskap av kjedene, for å ruste seg mot den tøffere konkurransen og tilrettelegge for at rørleggerbedriftene i Comfort og Bademiljø styrker sin posisjon i prosjektmarkedet.

– VVS-kjedene står overfor radikale endringer i kundeadferd, rammebetingelser i prosjektmarkedet, teknologibruk og generelle rammevilkår. Samtidig øker konkurransen fra byggevarekjeder, nettbutikker og internasjonale handelsaktører i det norske markedet som Amazon og Alibaba, sier Stig Fylling, styreleder i Comfort, og legger til:

–  Nå tar vi nødvendige grep for å ruste oss for fremtiden og styrke vår konkurransekraft både mot privat- og proffmarkedet. Dette vil komme alle typer kunder til gode i form av bedre priser, og et større utvalg av kvalitetsprodukter.

Comfort og Bademiljø består av rørleggerbedrifter og faghandlere over hele landet, som leverer bade- og våtromsløsninger og er en totalleverandør av alle rørleggertjenester til privat- og proffmarkedet. Kjedene vil fortsette sin drift og markedsføring som selvstendige og konkurrerende konsepter. Innkjøp og fellesfunksjoner som IT, økonomi, flyttes samtidig til det felleseide selskapet VVS Norge. Dette vil forenkle og forbedre prosesser, prosjektsatsingen, betingelser og sortiment til fordel for medlemsbedriftene og deres kunder.

I en hverdag der økt digitalisering og nye offensive konkurrenter setter nye og andre krav til bransjen, vil VVS Norge også legge til rette for økt kunnskapsdeling og kompetanseutvikling blant de nesten 2000 tilknyttede rørleggerne og håndverkerne tilknyttet de to kjedene.

– Utveksling av oppdatert faglig kompetanse og produktinformasjon blir stadig mer krevende i dagens oppdelte verdikjede. Vi skal ta vare på og utvikle det unike i vår rørleggerkompetanse, samtidig som vi effektiviserer driften og styrker prosjektsatsningen. Derfor er effektivisering av verdikjeden, rasjonell faghandelsdrift og etableringen av et rørleggerfaglig kompetansesenter viktige grep for oss fremover. Slik kan vi også i fremtiden gi kundene inspirasjon, de beste leveransene og faglig ekspertise og trygghet, sier Tom Andersen, styreleder i Bademiljø.

Bademiljø og Comfort har en samlet omsetning på 4,3 milliarder kroner i et totalmarked for VVS-produkter i Norge som anslås til rundt 35-40 milliarder kroner.  VVS Norge skal ledes av Thorbjørn Theie, nåværende administrerende direktør i Bademiljø.