- Vi har et begrenset VVS-sortiment i våre butikker, men det er ikke noe som tilsier at dette skal bli veldig mye større eller mindre i tida som kommer. Vi skal i hvert fall opprettholde en viss satsingen på område, opplyser administrerende direktør i i Byggmakker, Knut Strand Jacobsen til www.vvsforum.no.

Deltar i et bredt utvalg
Knut Strand Jacobsen vet hva han snakker om som mangeårig leder av Comfort-kjeden. Nå er han altså toppsjef i Byggmakker, der VVS kun er en liten nisjedel i et omfattende et vareutvalg. Strand Jacobsen sier:

- VVS i seg selv er ikke og blir ikke en veldig stor del i Byggmakker. Det er en varekategori som deltar i et bredt vareutvalg. Vi jobber med visjonen om «å hjelpe folk til å realisere sine drømmer om et bedre liv». Det handler om forbrukerfokus på hele hjemmet og her inngår også VVS som en naturlig del. I

Innen baderomsinnredninger og synlig VVS har vi et begrenset sortiment, men kategorien er preget av å være et modent marked med sterk konkurranse og det er krevende å tilfredsstille prisjegerne. Samtidig er det jevn omsetning og mange kunder setter stor pris på vårt sortimentstilbud, så satsingen vil minst ligge på dagens nivå.

Viktig markedsendring
- Det blir altså ikke snakk om å dra med tilbudet innen VVS?  Hvilken rolle vil nettet spille fremover?

- Logisk sett er det en fristende tanke å satse mindre på enkeltområder og mindre på nett, for fremdeles er internettsalg innen VVS og byggevarer generelt begrenset og alle konsoliderer og leter etter stordriftsfordeler. Økt informasjon gjennom nettet representerer imidlertid en viktig markedsendring for fremtiden, der flere kunder vil kjøpe mer, men i antall mye mindre av et mye større utvalg. Informasjonssamfunnet, internett og forbrukernes individualisme sørger for nettopp det,

Satser i begge retninger
Knut Strand Jacobsen understreker at disse retningene er motsatte og utfordrer de store bedriftenes synergieffekter. Alt dette setter store krav til å utvikle gode varedatabaser, kommunikasjonsløsninger og riktig sortimentsutvalg. Størrelse alene er absolutt ingen garanti for å vinne kampen i markedet.

- Vi i Byggmakker er store, men sørger alltid for å holde en god, lokal markedsorientering der sortimentet kan tilpasses lokale kundebehov. Å stramme sortimentsskruen for mye betyr å miste litt av det lokale grepet og det er farlig, påpeker Strand Jacobsen.

Byggmakker legger store ressurser å i ha gode varedatabaser, riktige leverandørvalg og ikke minst gode nettløsninger for inspirasjon, kjøpsstøtte og løsningsvalg. Byggmakker vet at internett etter hvert spiller en viktig rolle i salgsprosessen – uansett hvilke varer og produkter det er snakk om.

- Varehusene er våre «templer», for det er der de fleste kjøpsbeslutningene tas og varene hentes. Jeg er sikker på at framtidas vinnere innen VVS og byggevarer må være representert begge steder. VI må være både virtuelle og fysisk til stede. De som kun satser i en retning, med mindre de er veldige spissede, blir tapere. Der er ikke Byggmakker, understreker Knut Strand Jacobsen.