Ferdigstilling av veier og bygg tar for lang tid, og er et samfunnsproblem i Norge. Det kan gå vinter og vår fra de første behovene blir konkretisert, til bygget eller infrastrukturprosjektet overleveres og tas i bruk.

– På store prosjekt som går på bygging av infrastruktur, kan plan- og gjennomføringsfasen strekke seg over tiår, og man risikerer at behov og mål har gått ut på dato før det overleveres, sier prosjektleder Agnar Johansen ved SINTEF.

– Veipakke 2 i Tønsberg som handler om bruforbindelse mellom Nøtterøy og fastlandet, var for eksempel bestefaren min med på å utrede i 1966. Og den utredes fortsatt.

Johansen trekker fram at lange byggeperioder også gir samfunnsøkonomiske store tap, og nevner E6 Østfold. Her gikk plan- og byggeperiode over så lang tid at trafikken økte i perioden.

– Veien var knapt ferdigstilt før den måtte bygges om igjen, sier Johansen.

Speed-Up
Prosjektet SpeedUp har som mål å få redusert gjennomføringstiden i store prosjekter gjennom strategiske, taktiske og operative grep. Dette skal skje i tett samarbeid med store aktører innenfor bygg og anlegg, både av privat og offentlig karakter (Reinertsen, Statsbygg, Jernbaneverket, Forsvaret, Oslo Kommune, Opak og Faveo).

Tanken er å teste ut og demonstrere at det er mulig å redusere den totale gjennomføringstiden med minimum 30 prosent sammenlignet med 2013-nivå.

Bedriftene bestemmer emner
Bedrifter deler ofte byggeprosjekt inn i to faser: Planfase og gjennomføringsfase. Selv om det brukes lang tid på planlegging, ligger likevel 85-90 prosent av kostnadene i selve gjennomføringsfasen. Prosjektdeltakerne har derfor som mål å halvere gjennomføringsfasen.

– Vi mener vi skal få til en raskere gjennomføring uten at det skal koste mer. Samtidig skal sikkerhetsnivået være minst like godt ivaretatt som i dag, sier Johansen.

Det vil være opp til bedriftene å finne ut hvilke utfordringer de ønsker fokus på - som beslutningsfase, bedring av logistikk på byggeplass eller samlokalisering av ulike leverandører. Forskere i SINTEF er allerede i dialog med bedriftene, og vil være med på å teste ut andre løsninger som så skal vurderes i etterkant.

Helheten i prosjektet
En ting som forskerne anser som et viktig moment i komplekse byggeprosjekt, er tidsplan, tidsplanlegging og synet på prosjektet som helhet.

– Å koordinere alle aktørene som er innom et byggeprosjekt, er en utfordring. En rådgiver er f.eks. inne i en liten fase. En rørlegger likeså. Det er vanskelig å se at de små delprosjektene henger nøye sammen med – og påvirker helheten. Men det gjør de, sier Johansen som mener det må jobbes med samordning for å unngå forsinkelser og kostnadsoverskridelser.