I tillegg til skolene bygget i kommunal regi åpnes også tre OPS-skoler. Dette er skolebygg som er bygget i et offentlig-privat-samarbeid, der kommunen finansierer bygget gjennom årlige husleiemidler. De tre skoleanleggene er Granstangen, Veitvet og Ullern videregående skole.

− Den fremtidige utviklingen av Osloskolen innebærer at det må etableres et mye bredere samarbeid med forskning, idrett, kultur, arbeidsliv og internasjonale miljøer enn hva vi hittil har sett eksempler på. Jeg ønsker å stimulere til nytenkning innen utdanningsfeltet og ser at skolefaglige avtaler mellom private og offentlige aktører kan gi en betydelig merverdi for Osloskolen, slik vi ser eksempel på gjennom samarbeidet med Oslo Cancer Cluster på Ullern, sier Vinje.

Hun peker på at det i utkast til skolebehovsplan 2016 – 2026 blant annet foreslås å etablere en ny videregående skole med helse – og oppvekstprofil.

I år står blant annet Edvard Munch videregående skole ferdig for å dekke økt elevvekst i bygget til den tidligere Statens kunst- og håndverksskole. Her har det vært behov for nært samarbeid med byantikvaren og en rekke aktører innen estetiske fag. Teglverket skole på Ensjø representerer en del av byutviklingen i et område med stor befolkningsvekst. Her er det også ferdigstilt en flerbrukshall i tilknytning til skolen. Ved skolestart 2015/2016 vil Osloskolen ha totalt 178 skoler og i den kommende skolebehovsplanen legges det opp til at byggeboomen fortsetter de neste ti årene.

− Mange lærere ønsker å jobbe i Osloskolen, og i gjennomsnitt har det vært 29 kvalifiserte søkere til hver av de 1124 utlyste pedagogiske stillingene det sisteåret. Dette er en positiv utvikling som understreker at Osloskolen vurderes som en attraktiv arbeidsplass, sier Vinje.

I tillegg er gjennomsnittsalderen redusert med 5 år i løpet av de siste syv årene. Over åtti prosent av undervisningspersonalet i Oslos grunnskoler har i dag kompetanse som lektor/lektor med opprykk eller adjunkt/adjunkt med opprykk.