Norges befolkning forventes å øke kraftig i årene som kommer. Økningen vil først og fremst skje i og rundt de store byene. For å bidra til å sikre grunnleggende velferdsbehov som bolig og arbeid til alle, er det en overordnet, prioritert oppgave for myndighetene å legge til rette for økt boligbygging og næringsutvikling rundt kollektivknutepunktene.  Det må tilrettelegges for kollektive transportløsninger og infrastruktur som bygger opp under dette.

Boligforsyningen må økes i pressområdene rundt de store byene. Nye rikspolitiske retningslinjer for samordning av bolig- og transportplanleggingen er nå foreslått av representanter fra byggenæringen: Per Jæger (Boligprodusentenes Forening), Martin Mæland, (OBOS), Tore H. Mjaavatn (Skanska Bolig), Jon Sandnes (Byggenæringens Landsforening), Egil Skjæveland (ØsterHus Gruppen), Rolf Thorsen (NCC) og Kjell Kvarekvål (JM Norge).

De nye retningslinjene skal legges til grunn for planlegging og utøvelse av myndighet etter plan- og bygningsloven i kommuner, fylkeskommuner og hos statlige myndigheter.

Retningslinjene inneholder fire hovedgrep:
• tidlig samordning ved planlegging av arealbruk, boligbygging og transportsystem, både internt i kommunene og på tvers av kommuner, sektorer og forvaltningsnivåer. Fylkesmannen og fylkeskommunene skal påse at rikspolitiske mål oppnås for boligbyggingen.

• redusert innsigelsesadgang for statlige sektormyndigheter. For planer skal innsigelser være fremmet innen høringsfristen 6 uker. Alle innsigelser skal være avklart innen 6 måneder etter planvedtak i kommunen. Innsigelser skal ikke kunne fremmes til områdereguleringer eller senere detaljreguleringer som er i tråd med vedtatt høyere plannivå.

• prioritering av boligbygging og næringsutvikling i gang- og sykkelavstand til større kollektivknutepunkt.

• høy tetthet rundt større kollektivknutepunkt, og i randsonene til de store byene skal det kreves en vesentlig større tetthet enn det stedstypiske.