– Opplæringskontorene våre deler på å snakke med ungdommer i de 24 dagene messen varer, ut fra hvor elevene kommer fra. Vi skal prøve å hjelpe så mange ungdommer vi kan til å se hvor mange muligheter som finnes i rørleggeryrket, sier fagsjef Eli Heyerdahl Eide i Rørentreprenørene Norge.

Vi er en av 105 tilbydere på tautdanning.no sin digitale utdanningsmesse. Se deg om på utdanningsmessen her! – I 2020 opplevde vi at flere ungdommer søkte mot yrkesfaglig studieretning enn til studiespesialiserende, og søkertallene til rørleggerfaget var gode. Slik ønsker vi selvsagt at det skal fortsette å være, sier Eide og legger til: – Jeg tror samfunnet er tjent med at flere har en praktisk utdannelse – uansett hva man skal drive med senere i livet.  Digital nyskapning  – I år er vi veldig usikre på hvordan ungdommene vil velge videregående utdanning, og våre 13 opplæringskontorer blir på grunn av Covid-19 ikke like synlige overfor ungdommene som de pleier å være. Derfor prøver vi oss med en digital nyskapning – en digital messestand der du treffer ekte rørleggere og lærling. Her gjør vi et rekrutteringstiltak vi ikke har sett at noen andre har gjort før, sier Eide. I den digitale standen står et rørambassadørkorps klar for å vise mangfoldet og mulighetene i rørbransjen døgnet rundt. De har 10 ulike spørsmål og svar hver, spørsmål som opplæringskontorene stadig får. (legg til film av aksel) Se Bli Rørleggers digitale stand her! – Kanskje det at ungdommene nå vil "gå" på messe hjemmefra, på egne premisser og i sitt eget tempo vil gjøre at de vier de ulike fagene enda mer oppmerksomhet. Vi håper at de digitale messene gir større handlefrihet slik at det er lettere å gjøre individuelle valg, sier Eli.  Langt mer digitale på kort tid – 90 prosent av alle rørleggerlærlinger i Norge blir fulgt opp av ett av Rørentreprenørenes opplæringskontorer. Dermed står hele landets rørbransje bak prosjektet, sier Eide. Denne uka innledes av Buskerud, som følges av Østfold, Innlandet og Oslo og omegns opplæringskontorer. – Vi har på kort tid blitt mer digitale, noe som gjør at vi kanskje når enda ut til enda flere med rørleggerfagets muligheter. Ved deltakelsen i digitale utdanningsmesser er vi i realiteten med på seks ulike utdanningsmesser over hele landet, noe som ville ha vært veldig ressurskrevende hvis de ble holdt fysisk, sier Eide og legger til: – Ungdom som bor langt unna der messene vanligvis er, får nå også mulighet til å få fullverdig informasjon om utdanningene. Jeg tror all orientering om utdanning når ut til mange flere, og håper de gode seertallene til standen fortsetter å øke de kommende ukene. Kilde: Rørentreprenørene Norge