For andre gang er kommunens utslipp fra tjenesteproduksjon samlet i en egen miljø- og klimarapport. Oslo har som mål å redusere klimagassutslippene med 50 prosent innen 2030. Miljø- og klimarapporten er basert på virksomhetenes rapportering på
miljøsertifisering, klimagassutslipp, energibruk, transportutslipp og kildesortering.

Resultatene fra 2013 viser en reduksjon totalt i CO2-utslipp på de fleste områdene. Oslos virksomheter står for ca. fire prosent av de totale utslippene i byen.

- Et område der vi har god effekt av egen innsats er i utslipp fra bygg som benyttes av kommunen. Fra 2012 til 2013 har vi redusert disse utslippene med 35 prosent. Årsaken er blant annet mer bruk av bioenergi, fjernvarme og større bruk av strøm med opprinnelsesgaranti. Oslo har dessuten jobbet systematisk for å fase ut oljefyr i egne bygg slik at bruk av fossil olje er merkbart redusert, sier Guri Melby (V), byråd for miljø og samferdsel.

Kommunens egen produksjon av fornybar energi øker og bidrar også til en positiv utvikling. Det produseres stadig mer varme gjennom forbrenning av avfall, og mer biogass av matavfall og kloakk. Biogass brukes som drivstoff i blant annet busser og renovasjonsbiler.

Miljø- og klimarapporten bidrar til å måle effekten av miljøarbeidet som gjøres i kommunen, slik at kommunen kan sikre at den positive utviklingen fortsetter og Oslo når sine ambisiøse miljø- og klimamål.

- Prinsippet om å feie for egen dør gir resultater. Vi har blant annet redusert utslippene innen egen transportvirksomhet med 37 prosent, sier Guri Melby.

Hun viser til at rapporten påpeker at fra 2010 til 2013 har det vært en nedgang på 37 prosent i utslipp fra egne kjøretøy. Det har samtidig vært en økning i antall nullutslippsbiler i kommunal tjenesteproduksjon fra 24 til 97 biler.

Dette er et ledd i arbeidet med å bytte ut flest mulig tjenestebiler til el- biler. Videre er det en moderat reduksjon i utslipp fra anleggsmaskiner.

- Målrettet satsing på tilrettelegging for kollektivreiser og bruk av elbil er også synlig i vår miljø- og klimarapportering. Andel kollektivreisende øker på bekostning av biltrafikken, det ser vi på reduksjon i antall passeringer gjennom bomringen. I fjor var det registrert nær dobbelt så mange elbiler på veiene sammenlignet med året før, og dette tallet vil øke framover, sier Melby.