-Da vi for noen år siden var på jakt etter ny tomt i Oslo og Akershus var kravspekken energiklasse B. Gjennom prosessen økte dette til Klasse A. Som byggherre kom Linstow inn i samarbeid med Watrium Eiendom AS, og der var ambisjonen klar at dette skulle bli et signalbygg med Breeam Execelent, forteller Runar Hansesætre, country manager hos Schneider Electric i Norge, til VVSforum.

-Dette utviklet seg til å bli det grunnleggende ved hele bygget, alt skulle være så energieffektivt som mulig, det vil si tenke grønt. I tillegg har vi gjennom byggeprosessen hatt et nært samarbeid med Norges Astma- og Allergiforbund, hvor vi har hatt fokus på inneklima, valg av materialer og støy. Det har vært en spennende reise, sier han.

Og legger til at samarbeidet med Norges Astma- og Allergiforbund har vært lærerikt for Schneider Electric. Det samme mener han at gjelder både arkitekt og byggherre.

Han har den oppfatning at bygget er blitt godt anerkjent i markedet for sin grønne profil. Blant annet brukes det av Enova som eksempel på godt energibygg. Dette har også ført til samarbeid mellom Linstow og Enova.

Schneider Electric har i flere år satset på å energieffektivisere sine eiendommer og skape såkalte ”Cool Sites”. Det norske hovedkontoret på Ryen i Oslo er et direkte resultat av en slik intern plan kalt ”Energy Action Program”. Den går ut på å anvende selskapets energieffektive løsninger i egne kontorfasiliteter.

- Det gir bedre kontroll over energiforbruk og kostnader, og gjør virksomheten vår mer bærekraftig. I tillegg sikres et bedre inneklima og arbeidsmiljø for de ansatte. Til sammen kan dette bidra til å gjøre oss mer attraktiv som arbeidsgiver, sier Runar Hansesætre, Country President i Schneider Electric Norge.

Antallet ”kule kontorer” på verdensbasis økte i 2014 fra 290 til 355, og bidro med CO2-utslippskutt på hele13 %. Klimagassustlippene relatert til transport ble redusert med 16 prosent, mens målet var 10 prosent.  Økt bruk av skip fremfor fly, og 79 prosent av alle nylanserte produkter oppfylte kravene til en grønn miljøprofil, den såkalte Green Premium Standarden.

På verdensbasis er Schneider Electric opptatt av å fremme energieffektivisering gjennom partnerskap med konsulentselskaper og systemintegratorer med riktig kompetanse om konsernets løsninger. I Norge ble det i 2014 for eksempel inngått samarbeid med det rådgivende ingeniørselskapet Rejlers. 

Bedre tilgang til energi i områder uten infrastruktur er målet for selskapets CSR programm BIP-BOP (Business, Innovation & People at the Base Of the Pyramyd). Noen av løsningene som er blitt brukt i denne sammenhengen er mikro-solcelleanleggene Villasol og Villasmart som forsyner små bedrifter og landsbyer i isolerte områder med elektrisitet uten tilknytning til et større kraftnett.

I 2014 fikk nesten 1,1 millioner husholdninger (over 3 millioner siden 2009) tilgang til elektrisitet med hjelp av Schneider Electric. 460 ansatte gjorde dessuten på frivillig basis en innsats i regi av gruppen ”Schneider Electric Teachers”, som har som mål å øke kompetansen om energihåndtering i utviklingsland. 

Som følge av sin grønne innsats, ble Schneider Electric i januar 2015 rangert på 9. plass på økonomibladet Corporate Knights’ ”Global 100”-liste over verdens mest bærekraftige bedrifter.

Med en omsetning på 24,939 milliarder euro på verdensbasis for 2014, registrerte Schneider Electric en vekst på 10 % i Norge, og nesten 3 % globalt. Samtidig presterte konsernet bedre enn forventet når det gjelder miljø og samfunnsansvar.

- Tilbake til Norge. Brukes bygget på Ryen i Oslo som visningsbygg?

-Ja så absolutt. Vi oppfordrer våre kunder, tekniske installatører og andre til å komme for både omvisning og bruke bygget til kundemøter. Her kan de ta og føle på et ferdig bygg, og få nærkontakt med det aller siste av teknologi for et moderne kontorbygg, sier Hansesætre til VVSforum.