Det har lenge vært en kjent utfordring at håndverksbransjen sliter med å få tak i nok folk. For å gjøre flere unge oppmerksomme på VVS-faget som en mulig karriereretning, har ledelsen i Bademiljø og Comfort-kjeden bestemt seg for å ta inspirerende grep, nemlig å lansere en TikTok-profil med egne rørfluencere. 

– Vi må møte de unge der de er, derfor vil vi satse på å nå frem til dem på TikTok. Håpet vårt er at dette både skal få flere til å vurdere VVS-faget og se de mange sidene av en rørleggers hverdag, samtidig som vi skaper bransjestolthet, sier Kari Øgle Kjensberg, administrerende direktør i Bademiljø og Comfort-Kjeden. 

Hun utdyper at det er en nødvendig forutsetning at innholdsproduksjonen er konsistent over lenger tid. Derfor trenger de faste ambassadører som deler innhold jevnlig, og TikTok-profilen er døpt «Rørleggerbriller».

– Vi tror det er viktig å jobbe proaktivt med denne typen innhold gjennom hele året for å treffe og engasjere flest mulig, sier Kjensberg. 

Stort engasjement blant ansatte
Ledelsen la derfor ut en post på intranettet, der de etterlyste håndverkere som kunne tenke seg å være med på prosjektet. Her fikk de kontakt med rørleggerlærling Ida Meldgaard i Comfort Lier, som allerede deler faglige tips i sosiale medier. 

– Jeg synes dette er et veldig viktig prosjekt, så jeg bestemte meg raskt for at jeg ville være med på dette. Vi ønsker å rekruttere flere fagfolk, både unge og eldre. I tillegg til at vi vil gjøre flere damer oppmerksomme på denne karrieremuligheten, sier Meldgaard. 

Hun spilte derfor inn en video, der hun oppfordret flere kollegaer til å bli med på prosjektet. Det tok ikke lang tid før flere tok kontakt, og ganske raskt ble gruppen utvidet med Andreas Skjerven fra Bademiljø Kaupanger, Merethe Paulsen fra Bademiljø Nidarvoll og Martine Kristiansen fra Comfort Råholt. 

– En fellesnevner for oss er at vi helt tilfeldig ble oppmerksomme på denne yrkesmuligheten i voksen alder, etter at vi først hadde valgt en annen utdanning og yrkesretning. Derfor kjenner vi på en sterk personlig motivasjon til å spre denne informasjonen om hvorfor rørleggerbransjen er et godt valg, sier Kristiansen.

Spontant og ekte innblikk i rørleggerhverdagen
I samarbeid med ledelsen skal de fire ambassadørene utvikle en publiseringsplan for å sikre at de jobber målrettet med prosjektet. Her skal de dele tips og triks, samt ulike innblikk fra arbeidshverdagen. 

– Vi skal ikke lage en regissert fremstilling av jobben, men fokusere på at det skal være spontant og ekte. Samtidig er det viktig å ha en overordnet plan, så vi er sikre på at vi oppnår det vi ønsker med innholdet vårt, sier Kjensberg.