- Våre medlemmer ser store muligheter i årene som kommer. Høyere forventninger om kvalitet og bærekraft, kombinert med rask teknologisk endring vil gjøre at markedene for kvalitetsprodukter vil vokse, sier daglig leder Bjarne Haugland i VVP som er VA- og VVS-produsentenes organisasjon.

I april og mai har Zynk intervjuet ledere for en rekke VVS-produsenter, samt viktige aktører i verdikjeden og omverden. Formålet har vært å få et innblikk i hvordan både medlemmer, kunder og samfunnet forbereder seg på nye tider i bransjen.

- Det er ingen tvil om at våre medlemmer er særlig opptatt av å rekruttere riktig kompetanse. Det blir ikke minst viktig når så mye av mulighetene i bransjen er knyttet til digitalisering. Ikke minst når det kommer til å utvikle nye forretningsmodeller og forstå nye salgskanaler, sier Haugland.

Haugland er fornøyd med at så mange ledende produsenter og ikke minst andre aktører i bransjen stilte opp for dybdeintervjuer med Zynk.

- Vi har fått viktige tilbakemeldinger fra verden rundt oss. VVS- produsentene oppleves som kvalitetsbevisste og innovative, det er bra. Samtidig får vi tydelig beskjed: Skal vi henge med i framtiden må innovasjonstakten opp, ikke ned. Her er det ingen grunn til å hvile på laubærne, sier Haugland.

- Det er også verdt å merke seg at samarbeidet i bransjen oppleves som bra, men vi sliter fortsatt med at det er mange aktører og kanskje for få reelle fellesarenaer der «alle» møtes. Vi registrerer også at både blant produsentene og våre samarbeidspartnere på grossist og installatør-siden, er det noe oppgitthet over at hele bransjen ikke klarer å spille godt nok sammen for å «bake kaka større.» Når det er så stort fokus på temaer som vannkvalitet, energieffektivitet, bærekraft og klima, bør det være mulig å få til et felles løft for alle aktørene, sier Haugland.

Dybdeintervjuene med VVS-produsenter avdekket at en rekke «kjente» problemstillinger i bransjen fremdeles er høyt på ledernes agenda.

- Egne merkevarer, en uoversiktlig prisstruktur og balansen mellom produsent og grossist er temaer som selvsagt var framme i denne undersøkelsen også. Men det er nok ingen tvil om at blant VVS-produsentene er det vel så mye fokus på de «nye» mulighetene som de gamle utfordringene, sier Haugland.

- For VVP betyr denne undersøkelsen at vi skal diskutere en rekke konkrete problemstillinger. Hvordan skal vi sørge for å bli en mer effektiv arena for kompetanseheving og diskusjon om digitalisering og nye forretningsmodeller? Hvordan skal vi få bedre dialog med nye aktører som kommer inn i bransjen som følge av den teknologiske utviklingen? Og hva kan vi bidra med for å få til et løft på rekruttering i hele bransjen. Det er viktige spørsmål vi må diskutere med våre medlemmer framover, avslutter Haugland.