- I og med at vi er en grossistleverandør, er det viktig å være med og kunne påvirke også på forbrukersiden. Derfor har vi valgt å satse på Bygg Reis Deg, sier salgssjef Herman Larssen hos Geberit til VVSforum.

- I tillegg ser vi at Bygg Reis Deg er en viktig møteplass også for mange i næringskjeden i tillegg til forbrukeren. Her treffer vi rørleggerne, rørleggerkjedene og entreprenører, vi treffer utbyggere og arkitekter. I sum gir det en arena hvor vi møter alle målgruppene vi har, selv om våre produkter som sagt går gjennom grossistleddet.

- Det er viktig å være til stede og kunne påvirke de ulike målgruppene, sier Larssen.

Savnet mange av de store
Det er en kostnad forbundet med slike messer, både i forhold til standplass og ikke minst tidsforbruk under messen. Er det verdt pengene?

- Dette er en evaluering vi har hatt, og vi har landet på at det absolutt er en god investering i økt synlighet og relasjonsbygging.

At det var et glissent antall VVS-aktører å finne på årets messe, ser han på både som en fordel og en ulempe.

- Vi får naturlig nok større mulighet til å vise oss fram for publikum uten stor konkurranse fra andre VVS-leverandører. Men samtidig er det litt synd at vi ikke ser flere av de store merkevarene som vi forbinder med bransjen.

Top of the line
- Vi er ikke en lavprisleverandør, men har fokus på praktiske, fremtidsrettede og ettertraktede produkter. Vi valgte blant annet å legge stort fokus på våre AquaClean dusjtoaletter, som slo veldig godt an.

Geberit hadde også med en testmodell på et AquaClean, hvor folk fysisk kunne prøve den live, bidro også til begeistring

- Det er jo vanlig å vaske seg med vann overalt ellers på kroppen, derfor er det naturlig også å benytte vann bak, sier han med et smil.

- Et argument det er lett å ”selge inn” hos forbrukeren, og mange har sagt at ”dette  må vi ha” når de først ser hvilke muligheter som finnes, og ikke minst får testet det.

At toalettene kan registrere at du kommer inn på badet, åpne sete, slå på lys under er én ting, men de praktisk viktigste fordelene er nok likevel at den kan monteres rett på vegg, har spyl og tørkefunksjon, renser luften for dårlig lukt,  etc.

- Når vi i tillegg har fått prisene noe ned, gjør det at produktet blir enda mer interessant for flere.

Dusjtoaletter er en produktgruppe Geberit har som et klart satsingsområde, med en egen, dedikert divisjon i konsernet.

- I tillegg har vi gjort en liten organisasjonsmessig endring i Norge for å kunne ha øket fokus på  denne produktrangen. Vi er nok klar markedsleder når det gjelder denne type toaletter, sier han.

Baderomsmøbler
Geberit presenterte også nyheter innen baderomsmøbler under messedagene, og Larssen forteller at nettopp møbler er et satsingsområde i selskapet. Neste år vil det komme en møbelserie under eget merkevarenavn som supplement til Porsgrund og Ifø, sier han.

Kommer til å satse sterkere på sluk
- Sluk serien CleanLine er et produktområde vi også satser mye på, og denne kommer til å bli fokusert enda hardere fremover. CleanLine-serien får mye skryt på grunn av design og løsning, og ikke minst har serien et fornuftig og gunstig prisbilde. Våre sluk har teknisk gode løsninger med ferdig membran, og man får ekstra sugeeffekt på vannlåsen.

- I sum har Geberit mye spennende som bidrar til å oppfylle folks drømmer om et lekkert og funksjonelt bad, konkluderer Larssen.

Av andre produkter Geberit presenterte under messedagene på Lillestrøm var avløpssystemet Silent-Pro, Geberit Pluvia takavvanning, og en hel vegg med deres GIS – system.

GIS-systemet til Geberit var forøvrig en av de nominerte til byggenæringens innovasjonspris 2019. GIS-systemet ble presentert på Bygg Reis Deg under bolken Det Norske Byggemøtet i form av to foredrag av Arvid Aalen.

Der fortalte han om rehabiliteringsprosjektet på Radisson Blu Caledonien Hotell i Kristiansand og hvordan GIS-systemet bidro til en mer effektiv byggeprosess og nytt samspill mellom rørlegger- og byggfaget.

Prosjektet ble gjennomført av Kruse Smith Entrepenør AS og Egeland Rør AS i Kristansand.