Thermia har i mer enn 100 år utviklet framtidsrettede varmeløsninger, som har resultert i høy kvalitet, markedsledende teknologi og innovative produkter. Andersson har fartstid i selskapet siden september 2012, men fikk sitt første møte med Thermias produkter allerede da han ble ansatt i et rørleggerfirma i Arvika etter fagutdannelsen.

- Jeg har i realiteten jobbet med varmepumper i hele yrkeslivet. Etter 12 år som installatør, ble jeg ansatt i Arvika kommune med driftsansvar for ni skoler i 2008. Der ble det fire år i jobben, inntil jeg ble «hentet» til teknisk support i Thermia. Kort tid senere ble jeg knyttet til eksportvirksomheten i samme selskap, og i 2015 tiltrådte jeg stillingen som teknisk salgssjef for store deler av Europa.

Stiebel Eltron kjøpte i 2018 Thermia Varmepumper AB ut av Danfoss Värmepumpar AB. Samme år ble Thermia Norge AS opprettet, og året etter fikk Andersson rollen som produktmanager, innen han tok steget opp som salgssjef for det norske markedet juli 2021

-  Som Thermia-selskap, kan vi styre butikken selv og gjøre de valgene og innsatsene vi mener er best for å kunne nå målsettingene. Det første jeg gjorde da jeg overtok ansvaret for den norske satsingen, var å lytte til kundene og sørge for at vi tilpasset oss markedet. Du kan ikke etablere deg i et nytt land og forsøke å oppdra kundene etter dine ønsker, fordi det er ulikt fokus i de ulike landene. Du er nødt til å forstå markedet og komme det i møte. Det er nøkkelen til suksess!

- Å gi meg ansvaret for den norske satsingen, var et vellykket trekk både for selskapet og for meg, sier han med et smil. 

Måtte restarte

Andersson legger ikke skjul på at det var en tøff tid for Thermia Norge etter at koronapandemien rammet landet, og at de på mange vis måtte restarte satsingen da han tiltrådte lederstillingen.  

- Vi var nede i fire ansatte etter pandemien. Nå er vi sju, og i ferd med å ansette regionsjef nord. Det vil si at vi etter nyttår skal ha regionsjefer i alle regioner i Norge, i tillegg til fire ansatte innen ordrehåndtering og oppfølging. Support og ettermarked ser jeg også på som veldig viktig. Da er det avgjørende at noen svarer i telefon og sørger for at reservedeler som blir bestilt faktisk blir levert.

Å jobbe tett på gode, dedikerte rørleggere, er et annet, viktig suksesskriterium de har lyktes godt med.

- Etter at vi kuttet grossistleddet og ble direkteleverandør til utvalgte Thermia-partnere, har vi fått kortere kommunikasjonslinjer. Det gjør det raskere og enklere å overføre kompetanse og yte rask service. Det er en stor fordel med så tekniske produkter som varmepumper, som krever hyppig support.

- De vi samarbeider med, får førstehånds tilgang til våre digital verktøy og dokumentasjon, og har «åpen linje» til support. I tillegg får de selvsagt inngående kunnskap om produktene.

Da er det en fordel at de har produksjon og base i Arvika, kort vei fra den norske grensen.

- Det gjør det enkelt å legge til rette for kursing og knytte nære relasjoner til våre representanter, og de får et eierskap til produktene de selger. 

Kan ikke bli god på alt

Nettopp at rørleggerbedriftene som skal installere varmepumpene blir eksperter på produktene de tilbyr i markedet sitt, mener han er avgjørende både i salgsøyemed og for å sikre feilfrie installasjoner og god support overfor sluttbruker.

- Min erfaring gjennom mange år er at VVS-bransjen i Norge ikke ligger noe etter andre land når det gjelder kunnskap om varmepumper. Men her er det mer vanlig at man jobber med mange ulike produsenter i stedet for å spesialisere seg. Det er forskjeller fra merke til merke, derfor er det viktig å velge enkelte produsenter som er i tråd med egen filosofi og eget marked – og lære disse produktene til fingerspissen.

Man kan ikke bli god på alt, minner han om.

- Vi sørger for at Thermia-partnerne blir eksperter på våre produkter! 

Har en bred produktrange

En forutsetning for å lykkes, er selvsagt å ha produkter av høy kvalitet og som er i tråd med markedsbehovet. Også på det området er Thermia et hestehode foran, mener Andersson – og viser til at de blant annet har utviklet den første jordvarmepumpen med fremtidens klimavennlige R452B kuldemedium, samt den første jordvarmepumpen med en SCOP-verdi høyere enn 6,0.

- Våre 3-FAS/220Volts prosjektpumper er veldig etterspurt, samt at vi har et bredt sortiment innen boligsegmentet. Vi kan tilby noe for de fleste behov.

Thermia har fått innpass hos VVS Norge, og Anderson kan gleder seg over at de også har gjort avtale med Rørkjøp fra nyttårsskiftet.

- Gjennom de kjedene når vi ut til mange dyktige varmepumpeinstallatører, og det skal bli spennende å se hva det vil resultere i av økt salg framover.  

Selskapet har som mål å knytte til seg partnere over hele Norge, men kommer ikke til å forhaste seg, understreker han.

- Vi har hatt en flott utvikling i det norske markedet de siste årene, og vil fortsette i samme takt. Min visjon har alltid vært at vi alltid må ha ressurser til å følge opp partnerne våre slik vi ønsker det. Fortsatt handler det om å bygge tillit.

- Men jeg er ikke i tvil om at våre produkter er i tiden når det gjelder energieffektivisering og norske myndigheters signaler om at de vil premiere ytterligere de som investerer i bergvarme og luft-til-vann varmepumper.

- 2024 blir et svært spennende år jeg gleder meg til å ta fatt på!