Bransjen må vise at den trenger alle typer kompetanse og at man har behov for de beste

Ungdommene
-Vi må vekk fra de gammeldagse holdningene og fokusere på alle mulighetene som finnes i VVS-bransjen. Bransjen trenger flere skoleflinke og lyse hoder for å møte fremtidens mange spennende utfordringer. Vi har behov for å vise oss som en moderne bransje med tekniske avanserte systemer. Det er dette vi må få markedsført i større grad, fastslår Bjarne Haugland overfor www.vvsforum.no

Les også: - Vi må være mer på ungdommenes arena

Legg ballen død
-Oddgeir Tobiassen i Rørentreprenørene Norge mener at bransjen må kvitte seg med stempler som «rørleggersprekken» og andre negative utsagn?
-For så vidt riktig, men vi kan legge den ballen død nå. Det er bare vi i bransjen som dveler ved dette. La oss se fremover og for eksempel fortelle at BIM setter nye og større krav til datakompetanse. Dette vil øke bransjens anseelse og faktisk kunne gi større aksept for en høyere timepris ute hos kundene.

Bjarne Haugland roser Norsk Vann for måten de har frontet organisasjonen på og hvor pedagogisk korrekt de har fortalt om hvilken viktig jobb som vannbransjen gjør i et samfunnsperspektiv. VVS-bransjen kan lære mye her.

Spennende bransje
-VVS-bransjen løser også store og viktige samfunnsoppgaver. Det er spennende og interessant å være med på en slik utvikling, men dette må vi altså opplyse ungdommen om i større grad enn vi har gjort. Vi vet at ungdommen, som vi skal rekruttere, er på sosiale medier, så markedskommunikasjonen må foregå der ungdommen selv er. Med et riktig vinklet budskap, så kan vi hente mye den veien, for skaper vi et korrekt og tidsriktig bildet av bransjen burde vi kunne rekruttere mange dyktige unge mennesker.

- Hva med produsentenes rolle når det gjelder kompetanseheving? Er bransjen flink nok til å søke nødvendig kompetanse fra produsenthold?

Produsentenes spisskompetanse
-Både ja og nei. Det er mer å hente, for ingen har bedre kunnskap om produktene enn nettopp produsentene. Det er viktig at bransjen selv etterspør informasjon om produktene, hvordan produktene fungerer og ikke minst hvordan de skal brukes. Produsentene sitter med en spisskompetanse andre ikke har. De har tross alt forsket og produsert produktene.

Daglig leder i VVP, Bjarne Haugland minner om, som et eksempel, at vannskader oppstår som oftest på grunn av feilmontering eller feil bruk. Det kunne ha vært unngått.

- Det er sjeldent at vannskader kommer av produktfeil. Det er selve monteringen det er slurvet med eller man har begått en feil under montasje. Med bedre kompetanse om produktene kunne vi ha fått ned antall vannskader her i landet, mener Haugland.