Daglig leder i VVP, Bjarne Haugland vil ha enda mer kompetansebygging og samarbeid i VVS-bransjen. Han mener de arenaene som man i dag tilegner seg økt kompetanse gjennom, ikke lenger holder mål.

- VA og VVS-bransjen må ha mer fokus og bli flinkere på kompetansebygging og samarbeid, både internt og utad mot brukerne av produktene og tjenestene. Vannskadestatistikker viser klart at det bør være mye å hente på økt kompetanse og produktutvikling. I dag formidles dette i vesentlig grad gjennom minimesser, men det holder ikke.

- Det er begrenset hva man kan tilegne seg av informasjon gjennom slike arrangementer. Derfor er det en viktig oppgave å bevisstgjøre behovet for økt kompetanse og det må gjerne gå på bekostning av det sosiale. Vi i VVP ønsker å bidra til både til økt kvalitet og til effektivisering av kompetansebyggingen i verdikjeden, sier daglig leder i VVP, Bjarne Haugland til VVSforum.

Vannskadediskusjonen må endres
En av grunnene til at Haugland mener dette, er blant annet at bransjen åpenbart ikke lykkes med å få ned antallet og kostnadene knyttet til vannskader.

- Det er trist dersom vannskadediskusjonen styres mot bruk av såkalte ”mer robuste produkter”.  Produktene er forutsatt montert av fagperson som har tilegnet seg nødvendig kunnskap før montering og som også gir brukerne den nødvendige opplæring for å forsvarlig drift. Erfaringene tilsier jo at det svært sjelden er selve produktet som svikter. Jeg mener det handler om at vi må samarbeide bedre og tettere for at fagmannen må få den riktige kunnskapen og opplæringen som trengs for å gjøre ting riktig med en gang. Med dagens produkter er det mulig å montere raskt og riktig, uten at det går på bekostning av levetid og funksjon. Gjør vi tingene riktig, blir det svært sjelden lekkasjer og feil, påpeker Haugland.

Haugland mener vannskadediskusjonen er mer sammensatt en bare å skylde på produsenter og fagmannen. Forsikringsbransjen, myndigheter og forskriftsutøvere må også bidra mer skal vi få en merkbar forbedring og nedgang i antallet og kostnadene for vannskader.

VVP har lenge hevdet at databaser og statistikker rundt vannskader er for dårlig.
- Når det gjelder vannskader eller generelt skader rundt vvs installasjoner skulle jeg ønske mer etterrettelig informasjon. Takstmenn har sjelden den nødvendige VA/VVS kompetanse, det er en svakhet ved riktig rapportering etter skader. Jeg tror ikke de egentlige årsakene kommer gått nok frem, og det fører til at man ikke får riktige data på bordet. Det er en utfordring, for at vi skal klare å gjøre noe med årsakene.

Bedre faktaunderlag
- Vi må ha statistikker og fakta som kan si oss noe mer konkret. Da er det lettere å angripe utfordringene, og faktisk gjøre noe med det. I dag flyter det for mye, og det er vanskelig og sette fingeren på noe spesielt. Forsikringsbransjen ønsker også endringer og jobber for at dette skal bli bedre, noe som er veldig positivt, men også på høy tid. Men det er åpenbart behov for mer VA og VVS kompetanse også i forsikringsbransjen, for å få mer etterrettelig og dyptgående informasjon, understreker Haugland.

Lederen for VVP er klar på at de som gjør tingene riktig må honoreres som for eksempel innen bilforsikring. Større bonuser til de som sjelden eller aldri er involvert i skader.

Ønsker mer påvirkningskraft
VA og VVS produsentene satser store summer på forskning og utvikling innenfor alle områder hvor forbedring av eksisterende produkter, eller utvikling av nye produkter, kan tenkes å være en del av løsningen.

Denne erfaringen og kompetansen bør i langt større grad utnyttes når utfordringer defineres og mulige løsninger drøftes av myndighetene og i vannbransjen, mener daglig leder av VVP.

- Jeg skulle ønske en enda tettere dialog med de ulike institusjoner og aktører som jeg mener burde være mer åpne for det vi bringer med oss av kunnskap og kompetanse om produkter og løsninger. Vi sitter på mye kunnskap, og ikke minst på det siste innenfor ny teknologi. Det er det som skal drive bransjen fremover, og ikke minst gi byggebransjen økt oppmerksomhet om gode og effektive løsninger. Men da må vi snakke mer sammen, og aktører som lager veiledninger og forskrifter burde være mer opptatt av dette, mener han.

Varedatabaser
VVP ønsker også større påvirkningskraft når det gjelder varadatabasene som benyttes av bransjen, og mener de har mye å tilføre både når det gjelder produktene og selve informasjonslogistikken.

- Mange av våre medlemmer sitter på masse verdifull kunnskap både nasjonalt og internasjonalt. Ideelt sett burde det være bare en varedatabase i byggebransjen, men når det ikke er tilfelle trenger vi mer omforente retningslinjer for registrering av varedataene. Kampen mellom NRF, NOBB og til dels også EFO om å være den mest innholdsrike og funksjonsrike varedatabase fører fortsatt til store ekstra kostnader for hele verdikjeden.

Personlig har jeg nok mest sans for NRF databasen. Der pløyes inntektene tilbake til videreutvikling, og ikke til utbytte tilbake til eierne. Dessuten fremstår vel i dag NRF databasen langt mer moderne og eierne mer løsningsorienterte.

NRFs varedatabasen burde være motoren i bransjens digitaliseringsprosess. For å klare en slik rolle må blant annet produsentene tett til bordet og involveres i den strategiske planleggingen. Gjennom tettere samarbeid sikres bransjens konkurransefortrinn blant annet ved at informasjonen vil flyte stadig mer effektivt i verdikjeden. De ulike aktørene i verdikjeden vil fortsatt kunne konkurrere om gode dataverktøy som for eksempel apper og andre ting, men da med større garanti om høy kvalitet på produktinformasjonen.

Viktige saker for VVP
Når det gjelder viktige saker på agendaen for VVP trekker Haugland frem flere ting. Han er godt fornøyd med at de sammen med NRF og Rørentreprenørene klarte å lande de felles salgs- og leveringsbetingelsene for VA- og VVS bransjen i 2016. Den erstatter FL-VVS fra 2001.

- Jeg er glad for at vi fikk på plass FL-VA/VVS 2016. Den forrige utgaven var helt tilbake fra 2001, og mye har skjedd i markedet siden den gang. Det var mye arbeid og mange runder med forhandlinger før alle ble ”fornøyd”, og man måtte svelge noen kameler for at dette skulle landes.

Av andre viktige saker på agendaen for VVP nevnes det gode samarbeidet med Norsk Vann. – VVP har fått til et bra samarbeid med Norsk Vann. For oss er det viktig, siden de kommer tett til bordet politisk, og definerer de problemstillingene vi jobber med. Det gjelder både for VA og VVS. Norsk vann er eid av kommunene, og er godt forankret ute blant sine eiere.

Når vi er en liten organisasjon er det viktig å velge de riktige samarbeidspartnerne, og ikke minst vise oss tilliten verdig. Det forplikter, sier Haugland.

Avslutningsvis understreker Haugland at VVP selvfølgelig er sterkt opptatt av skikkelige konkurranseforhold og etikk.

- Bransjen må moderniseres i takt med de utfordringer og muligheter som kommer. Det betyr at alle parter må være åpne, og spille på lag. Han mener VVP tar slikt ansvar og også sin del av regningen. Det handler om samfunnsansvar og det går jo både på rennomèt til bransjen og det faget vi representerer. Viktig at vi har arenaer hvor vi kan møtes på tvers i verdikjeden og drøfte utfordringene og mulighetene. Derfor trenger vi arenaer som samler oss, som for eksempel VA/VVS Møteplass, understreker Haugland.