ERFA-konseptet til Comfort-kjeden er et program og kurs som bygger på erfaringsutveksling mellom medarbeiderne i kjeden der det er stort fokus på å minske «tidstyver». Nå er altså første pulje i ferd med å avslutte, og rundt 1000 rørleggere vil få sitt kursbevis om ikke lenge.

Comfort har satt sammen en sterk trio til å lede rørleggerkjedens satsing på kompetanseheving og oppfølging av medlemsbedriftene. Regionssjefene Geir Jansen og Trond Mellem Hoel, samt innkjøpssjef Håvard Hoff har alle mesterbrev og selv jobbet som rørleggere i mange år, både på prosjektsiden og på fjernevarmesiden.

ERFA bidrar til økt fokus
Konseptet kjøres bredt internt i kjeden og er tilpasset de ulike rollene som finnes i en rørleggervirksomhet. Det går på butikkansatte, rørleggere, prosjektledere, og man har også utarbeidet et eget konsept på stordrift som gjelder de større rørleggervirksomhetene.
- ERFA er bygd opp med egne temaer som omhandler hverdagens utfordringer. Mye handler om bevisstgjøring av tidsbruk, yrkesstolthet osv. Under kursene snakker vi mye om kjedens mål for faghandelen, og kundens oppfatning av rørleggerne. Det blir alltid gode diskusjoner under disse samlingene, forteller Jansen.

Hoff skyter inn at i disse dager avsluttes det første ERFA- kurset. 1000 rørleggerne har nå fullført det første erfaringsutvekslingsprogrammet i kjedens historie.
- Det er vi stolte av, og disse vil nå få beviset om ikke lenge. Vi kommer til å fortsette med ERFA- kursene i 2016 og fremover.

Mye kunnskap i kjeden
Geir Jansen forteller til VVSforum at det nå jobbes svært målbevist i Comfort-kjeden. Mange ulike utviklingsprogrammer pågår, og fellesnevneren for alle er drivkraften om at vi ønsker å bli bedre gjennom hele verdikjeden. Det betyr også økt kunnskap om alt vi driver med i det daglige.
- Kunnskap skal gi oss konkurransefortrinn. Derfor mener vi at god fagkompetanse på kjedekontoret gir oss en styrke når vi tenker faghandel og utøvelsen av rørleggerjobben. Det er veldig mange dyktige rørleggere i kjeden, så vår kompetanse blir stadig satt på prøve når vi treffes i ulike sammenhenger i løpet av året. Derfor er det viktig at vi har solid driftserfaring og ikke minst er rørleggere i bunn og grunn, sier Jansen.
- Samlet i kjeden er kunnskapsnivået meget bra, og det fører til godt håndverk i våre butikker og av våre rørleggere. Det kommer til å bli mer viktig en noen gang å kunne levere gode kostnadseffektive løsninger i fremover. Det betyr kort og godt at vi må kunne faget vårt.

Rekruttering til bransjen
Rørleggermesterne er helt samstemte når de begynner å snakke om hvilke utfordringer som venter rørbransjen fremover. Lover og forskrifter forandres og bidrar til usikkerhet, flere aktører selger VVS produkter, både rimelig og uten nødvendig kunnskap, og utenlandsk arbeidskraft presser prisene. Men det stopper ikke deres klokketro på rørleggeren og en levedyktig fremtid for rørleggerbedriftene.
- Vi har stor tro på faget og at bransjens kompetanse vinner på sikt. Men skal vi henge med trenger man god rekruttering til VVS-fagene. Man er helt avhengig av dyktige fagpersoner,  VVS-ingeniører, og ikke minst KEM-ingeniører som har verdifull erfaring i tillegg til en god utdannelse. Alle må være med på å løfte nivået, også utdanningsinstitusjonene med deres fagmiljøer må bidra i større utstrekning i ulike bransjefora, sier Jansen.

Hoff legger til at Comfort har mange dyktige personer i medlemsbedriftene som går foran og viser vei. Det betyr at både vi og faget får en unik kompetanse.
- Vi følger med på det som skjer i og rundt utdanningsinstitusjonene. Gode lærere og et godt fagmiljø er helt essensielt for å lykkes i det lange løp.