Bakgrunnen for den totale rehabiliteringen av Bademiljøs profil, er å møte en stadig tøffere konkurranse i markedet fra e-handel, flisbutikker, og byggevare. Konkurransen skal møtes med sterkere fokus på fagmann og faghandel, kompetanse, synliggjøring utad og kommunikasjon i butikk.

Eiken mener rørleggerkjeden har fått en profil som funker på alle flater. Det nye designet på logoer, biler og butikk skal gjøre Bademiljø mer attraktive i markedet.
- Nå fremstår Bademiljø som en mye mer tidsriktig rørleggerkjede en vi noen gang har gjort.

Saken fortsetter under bildet:

Slik fremstår Bademiljøs nye profil på fasaden.

Bademiljø består i dag av 114 medlemsbedrifter og hadde i 2014 en samlet omsetning på rundt 2.1 milliarder. Lønnsomheten er god, og man jakter stadig nye medlemmer i følge Eiken.

Skal konkurrere på fag og kompetanse
Under presentasjon av Bademiljøs nye kjede-konsept siste uke, var det stort fokus på hva som må til for å ta opp kampen mot stadig mer aggressive konkurrenter, og hvor noen kun bruker pris som lokkemiddel.
- I tillegg til å være konkurransedyktige på pris,  skal vi løfte frem kunnskap, fagmannen, stort vareutvalg, gode butikkmedarbeidere og garantiordninger som våre konkurransefortrinn. Derfor er det viktig at vi blir mye tydeligere og mer tidsriktig i profil og budskap ovenfor markedet, sier Eiken.
- Vi kan ikke selge varer så billig som det gjøres over nettet, eller i flis- og byggvarebutikker. Der kjøres det kampanjer med kun fokus på pris. Så hvis vi ikke tar grep nå, kan dette i verste fall være begynnelsen på slutten for rørleggerbutikken i sin nåværende form, påpeker Eiken.

Saken fortsetter under bildet:

Butikken fremstår oversiktelig og kundevennlig

Gi kundene noe mer
Bademiljø skal løfte frem fagmannen. Butikkansatte skal kurses i en mye bredere produktrange. Man skal vise at kompetanse og faglig dyktighet er viktig for å skape tillit.
- Med dagens krav til dokumentasjon av arbeider, samt takst og meglerbransjens bruk av NS 3600 som er en oppfølging av disse kravene, er det helt avgjørende og levere fra seg et produkt hvor papirene er i orden. I vårt konsept hvor vi leverer 10 års Garanti på tett bad, er dokumentasjon en naturlig del av hele jobben. Vi har også inngått et samarbeid med Boligmappa.no for å sikre at dokumentasjonen vi gir kundene våre ikke blir borte, men lagres for all fremtid, sier Eiken.

Butikken er og blir viktig
Hele butikkonseptet til Bademiljø har i kjølevannet av omprofileringen fått en helt ny ”look”.  Både utseende og uttrykk skal kunne kommuniseres enkelt ut til markedet, butikken er utviklet med tanke på å gi kundene en totalopplevelse.

- Vi har tenkt nøye gjennom hvordan vi skal kommunisere med kundene i våre butikker. Det skal være oversiktelig, men vi skal samtidig friste kunden. Derfor har vi laget en mal som alle butikker skal følge, sier Jørgen Baardson i Bademiljø.

Saken fortsetter under bildet:

En egen selvplukk avdeling er også strategisk plassert i butikken.

Baardson mener en god butikk består av mange elementer som skal fange oppmerksomheten, og ikke minst vise et bredt produktutvalg. Vårt nye butikkonsept var helt nødvendig for å følge med i tiden.
- Vi må bruke vår kompetanse i dialog med kundene, både ved synliggjøring av våre produkter, men ikke minst hvordan butikken selv kan kommunisere med kundene, påpeker Baardson.

Hva legger du i det?
- I vårt nye kjedekonsept blir visuell kommunikasjon svært viktig. Vi skal bruke ulike virkemidler for å kommunisere tydeligere. Rørleggeren skal følge kunden gjennom hele butikken med råd og tips, Personalet skal være godt profilert, man skal se hvem som er rørlegger og butikkmedarbeider, det skal signalisere fagfolk. Man skal finne inspirerende utstillinger som er bygd opp etter en nøye gjennomtenkt mal. Fargevalget er også tenkt godt i gjennom for å skape en innbydende butikk. Tidligere har våre butikker vært for varierende i kvalitet, sier Baardson.

Stor entusiasme
Oppslutningen og responsen fra medlemsmassen var stor da Bademiljø lanserte den nye profilen sist uke. Åstedet var Askøy i Bergen, hvor medlemsbedriften Andersen & Sønn AS var valgt ut som pilotbutikk.
- Vi er stolte av vår nye profil, og tror den vil slå godt blant våre medlemmer. Ved vår pilotbutikk i Bergen, Andersen & Sønn har vi fått de tilbakemeldingene vi ønsket å høre. Man er stolte av å kjøre rundt i de nye bilene med nytt design, butikken med nye farger og oppbygging gjør det morsomt å vise kundene rundt. Så dette lover bra, sier kjedeleder Eiken.

Saken fortsetter under bildet:

Adm.direktør i Bademiljø, John-Arne Eiken smilte fra øre til øre under lanseringen i Bergen.

Jobben med omprofileringen av butikkene rundt om i hele landet vil ta noe tid før alle er i mål. Men alle bilene og fasadene til Bademiljø skal ha det nye designet på plass i løpet av året.
- Nå starter jobben med å få dette på plass, så det blir noen hektiske uker og måneder fremover. Våre butikklokaler varierer stort i størrelse, fra den minste på 70 m² og opptil 800 m². Så det blir litt å ta tak for alle. Men vi går løs på oppgaven med stor iver, og har lyst til å vise markedet at vi blir å regne med fremover. Troen har vi virkelig fått gjennom denne prosessen, og når vi ser sluttresultatet, ja da er vi mer klare en noen gang, sier Eiken.

Eiken påpeker at kjeden er godt rustet til å møte konkurransen fra markedet.
- Bransjen blir utfordret så det er viktig å møte konkurransen med de rette verktøyene. Derfor jobber vi kontinuerlig med effektiv drift, og har tett dialog med alle våre medlemsbedrifter. Kjeden er inne og bistår med alle funksjoner de måtte ønske, og følger opp tett. Det gjør oss sterkere og mer veldrevet. Og med gode varedatabaser og verktøy for sentral dokumentasjon på plass, gir det oss en trygghet på alt ligger til rette for videre vekst og nye markedsandeler, uttaler en entusiastisk kjedeleder til slutt ovenfor VVSforum.