-Vi er en solid allianse, og det viktige er at vi er en regional aktør med store tunge bedrifter som dekker sine respektive regioner. NRA er tungt inne i prosjektmarkedet, og jeg ser at vår kompetanse får mer og mer betydning i de større prosjektene, utdyper sjefen for NRA.

Ekroll Dyb kom til Norsk Rørallianse som innkjøpssjef i 2015, fra dagligvarehandelen hvor hun hadde vært kategorisjef. I januar i år gikk hun på som daglig leder for røralliansen NRA.

Spennende bransje
-Jeg så raskt at VVS-bransjen har utrolig flotte folk som kan mye, og har en kompetanse på høyt nivå. Våre medlemmer i Norsk Rørallianse er gode bedrifter proffe fagfolk til fingerspissene. Samtidig er det en krevende bransje, hvor vi har mange krav og forskrifter å forholde oss til. Man skal kunne mye, og det gjør det også krevende å være en VVS-bedrift , sier hun.

-Jeg kom fra en helt annen bransje, og hadde ikke mye kunnskap om VVS-produkter. Det er mange komplekse produkter, og jeg tar av meg hatten for alle de flinke folkene som jobber i denne bransjen, poengterer Ekroll Dyb.

-Da jeg begynte i min jobb i NRA som innkjøpsansvarlig fikk jeg besøk av 47 leverandører. Kun to av disse hadde med seg produkter de ville vise meg. Dette fortalte meg at mange leverandører i bransjen kan bli bedre på produktpresentasjon, og har litt å lære om å være mer markedsorienterte og forenkle budskapene sine, sier hun.



Og legger til at rørentreprenørene viser en unik bredde i sin kompetanse.

Burde vært mer samstemt
Det er mange produkter i VVS-bransjen, og jeg må si at kompleksiteten overgår dagligvarebransjen, hvor jeg kommer fra, en høy gang. Men her er rom for effektivisering og samhandling av bla produktinformasjon, fastslår Ekroll Dyb.

Hun påpeker at filoverføringer og produktregistering er tidkrevende. Mye data og mer data som skal registreres, og i VVS-bransjen opererer man med altfor mange varenummer.

-Det blir komplisert, når alle grossistene har sine egne varenummer på de samme varene. For oss i det utførende leddet skaper det mye ekstra arbeid som jeg mener kunne vært unngått. En vare burde ha et unikt varenummer som alle ledd i bransjen bruker.

- Produktnyheter kommer hele tiden, informasjonen rundt dette får ikke alle med seg. Med bedre struktur ville bedriftene fått bedre og raskere oversikt over ny teknologi, sier