Prosjektleder i Caverion Tommy Utheim forteller at det var en morsom utfordring.

- Vi innså tilslutt at det ikke var mulig å komme til med kran, så vi måtte bare finne en løsning. Og løsningen, det ble et helikopter!

- I Caverion er det folk med mange talenter, selskapet er en totalteknisk entreprenør og leverer fagene varme og sanitær, ventilasjon og klimaanlegg, kjøling, elektro, IKT og AV, sikkerhet og automasjon.

- Men fly helikopter, det kan vi ikke, sier Utheim.

Måtte arbeide fort
Hele 10 deler ble løftet opp på taket, og arbeidet måtte gå fort.

- Det koster jo per time med helikopter, så Caverions teknikere som skulle installere de forskjellige delene måtte jobbe effektivt for at det ikke skulle bli ufattelig dyrt!

- Det var et godt og effektivt teamarbeid for for å holde tiden nede. En last gikk opp, så hadde de kun er par minutter på å skru ting på plass før neste last var klar, sier Utheim.

Det var kun tre stykker fra Caverion som stod på taket som gjorde en heroisk innsats med å montere, mens flyvningen pågikk. Det var i tillegg syv andre som måtte til for koordinering og sikring.

- Sikkerhet er viktig, i Caverion så arbeider vi sikkert, eller så arbeider vi ikke, så enkelt er det, understreker Utheim.

I tillegg deltok fem stykker fra Statsbygg som eier bygningsmassen til Høgskolen i Molde.

Saken fortsetter under bildet:

Helikopteret i lufta med ventilasjonsaggregatet. Foto: Caverion Norge

Skeptisk til helikopter
Etter alle delene var på plass fikk hovedverneombud i Caverion Frank Solheim tilbud om en liten svipptur over Molde sammen med sin kollega Utheim.

- Som hovedverneombud tenker jeg jo alltid sikkerhet, så jeg var litt skeptisk på å fly med tanke på det helikopteret som styrtet i januar, sier Solheim.

- Men pilotene fra Nord Helikopter virket veldig profesjonelle, de sa det ikke var aktuelt med passasjerer i helikopteret mens de holdt på med oppdraget, så jeg følte meg trygg.

Solheim understreker at det er det kuleste han har gjort på jobb.

- Det skal en god del til for å slå dette, men det blir heller ikke kjedelig å komme på jobb i morgen. Opplevelsen er egentlig en boost.
- Om et par uke skal vi gjøre samme jobb på en annen del av bygget, så håper jeg får bli med en tur til, avslutter Solheim.