I tillegg til å være styreleder i Brødrene Dahl er Kåre Malo og konsernsjef i Saint-Gobain Nordic, så han følger byggebransjen tett. Malo påpeker videre:
- Det er utmerket at byggebransjen bygger for fremtiden, men det er trist at utviklingen går så altfor smått. Vi er på riktig vei, men det går altså for sakte.

Tettere samarbeid
Kåre Malo er opptatt av at fagene må lære av hverandre og samarbeide tettere. Byggebransjen i Norge har mistet mye av produktiviteten de senere årene og kostnadene er økt. Dette er sentrale problemstillinger for bransjen generelt og skal man snu utviklingen, så må altså fagene ha et tettere samspill, slik at det skapes bedre produkter og mer effektiv fremdrift. Bransjen må bruke hverandres kunnskaper og finne bedre løsninger, for blir byggekostnadene for høye stopper byggingen opp. Vi ser tegn til det allerede.

- Brødrene Dahl, som en stor aktør i det norske byggemarkedet må i større grad påta seg rollen som kompetansesenter å bistå rørbransjen med ny teknologi og nye arbeidsmåter. I Larvik har Brødrene Dahl under utvikling et mobilt bolighus med all ny og avansert teknologi for å redusere energibruk og skape rimelige bokostnader. Dette miljøhuset vil brukes landet rundt som «showrom» både for bransjen og for forbrukerne, skriver Malo.

Mest å spare i bolighus
Styrelederen i Brødrene Dahl understreker at det er bolighusene som er de største energibrukerne. Det er ikke kontorbygg og fabrikker som er de største «energityvene». Det er primært i bolighusene vi kan spare energi.

- Vi mener i Sant-Gobain at vi kan redusere energibruken med hele 80 prosent i forhold til de bolighus som bygges i dag. Teknologien og produktene er der allerede, men de ulike fagene må ta dette i bruk. I tillegg må politikerne premiere og tilrettelegge en utvikling som går i riktig retning. Staten kan nemlig styre utviklingen, mens vi i bransjen må peke på mulighetene og vi må kanskje lære oss å «trykke på andre knapper» for å få de folkevalgtes oppmerksomhet, undrer Kåre Malo.

Energibruken i bilparken
Brødrene Dahl vil også rette fokus på egen transportside. Selskapet har mer enn 1 000 vare- og lastebiler i drift for å distribuere varer. Utover dette regner man med at Brødrene Dahls leverandører har ca. 500 kjøretøyer på veiene.
- Vi har selvsagt en stor oppgave – uavhengig av myndighetenes krav – med å koordinere og forbedre vår logistikk for å få ned transportkostnadene og energibruken i bilparken, fastslår en offensiv, Kåre Malo.