- Rørleggerne må bli flinkere til å dokumentere jobben de gjør når de bygger baderom. De må ta bilder, og bruke sosiale medier mye mer en de gjør i dag, det skaper mer etterspørsel, og mer omsetning. Det kan vi gi flere eksempler på, sier Helene Iversen i Korsbakken AS.

Korsbakken har ansatt Helene Iversen som ansvarlig for sosiale medier og kundeansvarlig SMB. Hun skal ta tak i satsingen til baderomsleverandøren på Facebook og Instagram.

- Vi er svært fornøyd med å få ansatt Helene til å ta tak i vår satsing rundt sosiale medier. Hun skal være en ressursperson for våre kunder og forhandlere, og meningen er at hun skal bistå med sin kunnskap for at rørleggerne kan nå ut til enda flere kunder via de ulike kanalene. Det er ingen tvil om at det er mye å hente for rørleggerne når det gjelder å kommunisere med forbrukerne. Vi merker større respons fra rørleggeren når det gjelder sosiale medier nå, en for bare et år siden. Så ting må modnes, og ufarliggjøres, sier Lars Korsbakken, salgssjef i Korsbakken.

Startet med Instagram i 2014
Lars Korsbakken forteller at de opprettet Instagram konto første gang høsten 2014.
- I starten var målet å få flest mulig følgere og ”likes”. Nå er vi ikke opptatt av det, men at vi har de riktige følgerne. Det er noe helt annet enn antall ”likes”. Det ble etter hvert veldig tidkrevende, og når man først setter i gang, og er på luften må man være aktiv. Vi ønsker å jobbe tett med rørleggerne for at vi alle skal bli bedre. En ting er sikkert, og det er at man aldri blir utlært innenfor sosiale medier. Det skjer noe hele tiden, så Helene er gull verdt for oss, sier Korsbakken.

Større og større respons
Helene Iversen forteller at jo mer tid de bruker på Instagram og Facebook, flere henvendelser blir det. Det blir bedre dialog med både kundene og forhandlere.
- Rørleggerne og forhandlerne har mye å hente når det gjelder å markedsføre seg selv. Vi ser at de som er gode på sosiale medier tar bilder av badene de lager og gjør bildene tilgjengelig for oss, slik at vi kan dele disse videre. På den måten kan vi gratis markedsføre våre forhandlere. De som jobber med bad, jobber med synlige produkter, da må man jo vise frem de flotte resultatene. Det er god markedsføring, sier Iversen.

Krever hardt arbeid
Både Helene og Lars forteller at de har testet mye i 2017, og er åpen på at de ikke har funnet hele nøkkelen ennå.
- Sosiale medier er prøving og feiling, og vi er fortsatt helt i starten. Instagram og Facebook er fine kanaler å fange opp hva folk liker, og hvilke trender som går. Ambassadørene våre er personer som har ”passion” for design, liker å skrive om bad, og publiserer fine bilder av bad, sier Helene, og føyer til at det skaper større troverdighet en å betale bloggere for å skrive.

Skape synlighet er viktig
Helene forteller at når de legger ut bilder av badene merker de med navn og link til rørleggerbedriften som har bygget badet, eller har det i utstilling i butikk. Et annet viktig moment i arbeidet med å skape nysgjerrighet og oppmerksomhet, er at vi sammen med våre forhandlere bygger ”kule” utstillinger i butikkene, og at vi følger opp med et flott showrom her på huset som viser hele produktsortimentet, og et sted hvor rørleggerne kan ta med sine kunder.
- Det øker produktkunnskapen blant våre forhandlere, og ikke minst ovenfor forbrukerne. Korsbakken får mange henvendelser fra forbrukere som spør etter hvor de kan få tak i deres produkter. Vi henviser da til våre forhandlere i deres distrikt. Så for oss er det hyggelig og ikke minst viktig å ha mulighetene til å inspirere våre kunder og forhandlere. Vi ønsker å gi tips, bidra med bilder som alle våre kunder kan bruke. Hvis man har spørsmål rundt hvordan man skal gjøre dette, stiller vi mer en gjerne opp med råd og innspill, sier Iversen.

Lars poengterer at det er viktig for Korsbakken og ikke fremstå pompøse.
- Vi må holde oss til god saklig informasjon, tilpasset vår firmaprofil, og i de ulike segmentene vi ønsker å være representert. Korsbakken står fritt uten bindinger til europeiske aktører, så vi legger vår egen strategi, er fleksible og kan jobbe tett sammen med våre forhandlere for å oppnå resultater. Jeg har savnet den direkte kontakten med våre forhandlere, men den føler jeg vi nå får gjennom sosiale medier, sier Lars Korsbakken avslutningsvis til VVSforum.