– Norge er avhengig av arbeidsinnvandring for å holde alle hjul i gang. De som kommer til Norge for å jobbe innen vår bransje er i all hovedsak montører, og innehar nødvendigvis ikke den formelle kompetansen rørleggere utdannet i Norge har. Dette må rørleggeren i mye sterkere grad begynne å fortelle markedet, om sin kompetanse, eller så får de det tøft.

- Vi jobber veldig tett på markedet og merker at mange rørleggere føler at konkurransesituasjon tilspisser seg. Det kommer stadig flere utenlandske arbeidere til Norge i håp om jobb. Disse tilbyr ofte sine tjenester betraktelig rimeligere enn de norske håndverkerne kan matche. Vi må bare tilpasse oss den situasjonen og den omfattende globaliseringen. Det betyr at den norske håndverkeren må fortelle forbrukeren, og andre kunder, om sin kompetanse. Jeg tror vi  er for dårlig til å fortelle om hva rørleggeren kan og hvilken dokumentasjon de har i bunn for å utføre alle typer jobber. Derfor må rørleggerne i mye større grad  markedsføre sin kompetanse, sier Kalland.
- Hvis man kun fokuserer på pris ved å tilby billigere anbud, gir man inntrykk av at man er en dårligere rørlegger. Det skal være en grunn for at man er dyrere, og det må synligjøres. Det høres lett ut, men det krever en ekstra innsats.

Jobber tett med rørleggeren
Kalland mener at det er mange utfordringer for rørleggeren, men at de fleste er fullt mulig å håndtere. Det største konkurransefortrinnet er å selge sin kunnskap og kompetanse. Det er ingen som kan tilby den kompetansen rørleggeren innehar. Derfor ønsker Armaturjonsson å spille en rolle her.
- Vi ønsker å være en god samarbeidspartner. Som leverandør og produkttilbyder sitter vi på en betydelig kunnskap som vi deler med og ønsker å dele med rørleggeren, påpeker Kalland. Vår viktigste oppgave er å fortelle våre kunder hvilke argumenter de må benytte for å få oppdraget, i konkurranse med de som bare selger «svette».

Rørleggeren er viktigst
VVSforum hadde for en drøy uke siden en artikkel om Geberit Norge som deltok på Byggedagene for første gang, og var med det den eneste VVS aktøren som stilte under årets konferanse. VVP tiljublet dette, og daglig leder Bjarne Haugland fortalte til VVSforum at de for to år siden hadde prøvd å lage en felles arena under Byggedagene for VVS leverandører og produsenter, uten noen spesiell god oppslutning. Hele prosjektet ble dermed lagt på is.

Armaturjonsson deltok på Byggedagene for to år siden. Erfaringene derfra var delte, og har bidratt til at man har valgt og ikke prioritere videre deltagelse. Om vi hadde maktet å etablere en bred VVS-plattform innenfor Byggedagene hadde det nok vært annerledes.

Kalland forteller at Byggedagene er en viktig arena for å følge med på de overordnende tingene som skjer i byggebransjen. Her samles alle de store entreprenørene, arkitektene rådgivere som alle er viktige målgrupper for oss, under samme tak. Her drøftes ulike problemstillinger og temaer, og agendaen for fremtiden blir løftet frem her.

- Men for oss som enslig VVS-leverandør føler jeg vi drukner litt i den store sammenhengen, og selv om vi opparbeider oss kontakter, treffer vi kanskje ikke de riktige personene som vi skal prate med. Derfor tror jeg mer på oppfølging, påvirkning og direkte kontakt i det daglige. Men jeg følger med, og under de to dagene Byggedagene gikk sist uke streamet jeg flere av foredragene, sier Kalland.
- Men det var nyttig for oss å være der for to år siden, å få bekreftet at vi kanskje får mer igjen av det vi nå gjør. Vi leverer tekniske systemer bak veggen, og for oss blir rørleggeren viktigst. Vi skal leve opp til vårt merkeløfte; «Akkurat sånn proffe rørleggere vil ha det»