Han var ikke nådig mot rørleggerne og sa rett ut at rørleggerne var enda dårligere enn begravelsesbransjen på salg, markedsføring, innovasjon og kompetanse.

- Jeg har de siste fem årene kjøpt VVS-tjenester for 1,5 milliarder kroner, men ingen har prøvd å selge noe til meg. Hverken produsenter eller installatører har tatt kontakt. Jeg har måttet orientere meg i markedet på egenhånd. Er det for at man ikke våger eller står man med lua i hånda av annen frykt. Uansett er dette for dårlig og man burde i hvert fall makte å være bedre enn begravelsesbransjen på salg og markedsføring, mente en spissformulert, men dog velmenende Buchardt.

Kunnskap er viktig
Arthur Buchardt påpekte at kunnskap er viktig. I dag er kompetansenivået i rørleggerbransjen for dårlig. Både produktkunnskapen og hvordan jobbene skal utføres holder ofte ikke i mål. Her ligger det et stort forbedringspotensial.

- Rørleggerne må kartlegge markedet og finne ut hvem som er beslutningstakere. Markedskunnskap er også del av helheten for å få til salg og god omsetning, sa hotellinvestoren.

Det vil bli solgt ca. 12 000 prefabrikkerte bad i Norge i år. Trenden er den samme ellers i Europa og Buchardt har for lengst kastet seg på denne kjøpsbølgen. Han hevdet fra talerstolen på Quality Airport Hotel, at det er forunderlig at ikke VVS-bransjen selv gir alternative tilbud på slike bad. De er billigere og etter Arthur Buchards mening minst like god som konvensjonelle bad.

Gammeldagse holdninger
- Bare vent om tre år, så kommer problemene, sa en i salen. Den taleføre ex.rørleggeren gnistret til og ble nesten svart i øynene. Han repliserte:

- -Bare tull. Kvaliteten på disse badene er god. Jeg er grundig i mitt arbeid og har sjekket. Har dere slike holdninger, så går dere baklengs inn i fremtiden. Alle bransjer som har gjort det tidligere er borte og jeg kan nevne konfeksjonsbedriftene og skobransjen. Det finnes flere eksempler, så rørleggerne må følge med timen og slutte hegne om gamle dager. Når jeg bygger nye hoteller skal de alltid være bedre enn det siste vi bygde. Det vi gjorde i går duger ikke i dag. Slik virker innovasjon.

Finner nye kanaler
Rørleggerbransjen fikk også så hatten passet når det gjaldt innovasjon. Nytekning preger ikke bransjen og det skaper også store utfordringer.

- Kjøperne finner nye kanaler og orienterer seg ute i verden. Hele verden er bare et tastetrykk unna. Og så må dere bli flinkere til å skape relasjoner. Kjøp gjerne en julekake, be deg på kaffe og snakk salg. Det blir det garantert penger av, sa Buchardt og fortalte hvordan han i sin tid solgte produkter og rørleggertjenester.

Kreativitet og presisjon i alt som gjøres var Buchardt også opptatt av. Man må være forberedt og vite hva som skal gjøres. Uten å være dedikert fra A til Å kommer man til kort i et marked som er i endring og som stadig forlenger mer.

Dårligst av alle
- Rørleggerbedriftene må ha gode prosedyrer, fastslo han.

På spørsmål fra salen om rørleggerne var de dårligste av alle håndverksfagene, svarte den fargerike investoren dette:

- Rørleggerne er de dårligste, men elektrikerne er jammen ikke gode de heller. En mager trøst for de som deltok på VA/VVS Møteplass onsdag.