Olsen mener at det er Rørkjøpkjedens fokus på det totale kostnadsbildet hos rørleggerbedriften som utgjør den store forskjellen.

– De fleste kjeder og bedrifter bruker ekstremt mye tid på varekostnad, altså pris på varen, men siden dette ofte ikke utgjør mer enn rundt 30 prosent av det totale kostnadsbildet, så er det særdeles viktig å være gode på de resterende 70 prosentene også, understreker Rørkjøps administrerende direktør Frank Olsen.
– Lønnsomhet og gunstige innkjøpsbetingelser henger sammen, men det holder ikke bare å få gode priser for å sikre en lønnsom bedrift, du må også ha sterk fokus på effektivitet, sier Olsen og understreker at Rørkjøp tilbyr systemer som bidrar til mer effektive arbeidsdager for deres medlemsbedrifter.
- Gjennom blant annet skreddersydde IT-systemer som eget KS- og handelssystem, fakturakontroll og prisoppslag legger vi til rette for at våre rørleggere skal kunne bruke mest mulig tid på å skru og minst mulig tid på kontoret med administrative oppgaver.

Gratis medlemsskap
– For å sikre at våre medlemsbedrifter har kontroll på kostnadsbildet er det viktig for oss at vi har gratis medlemsskap og at alt vi tilbyr av service og systemer er helt uten forpliktelser, forteller Olsen.
– I praksis betyr det at våre medlemmer kan kontakte oss for bistand i alle saker, og benytte våre digitale systemer uten at å motta faktura i posten. Det gir trygghet spesielt i utfordrende situasjoner.

Norges mest lønnsomme rørleggerbedrifter
Danske bank gjennomførte nylig en undersøkelse som viser at Rørkjøp igjen topper statistikken som den rørleggerkjeden med de mest lønnsomme rørleggerbedriftene i Norge.
– Det er vi stolte av. Tross for utfordrende tider i 2020 har vi også i år hatt god vekst, og i 2019 leverte vi et rekordstort aksje- og kjøpsutbytte til våre medlemmer, sier Olsen.
– Målsettingen med alt vi gjør i Rørkjøp er å øke konkurransekraften til hver enkelt av våre 425 medlemsbedrifter og få dem til å smile bredere av tallene på bunnlinja.