Energi, miljø og varme var i fokus på kickoff på Gardermoen sist uke. Det er flere år siden VB tok grep overfor dette markedet. Siden etableringen av kjeden i 2008 er kompetanseprogrammet VB Tekniker og konseptet ”Varme for mindre” utviklet.

- Satsningen vår kom i rett tid, og vi har så vidt begynt. Det ligger fortsatt et stort potensial i dette markedet som vår bransje ikke har tatt ut enda, mener kjedeleder Øystein Kjellsen.

Kompetanseprogrammet VB Tekniker består i dag av 3 kurs og skal gi økt kompetanse på hvordan selge, planlegge, montere, innregulere og overlevere optimale energiøkonomiske vannbårne varmeanlegg. Programmet består av et innføringskurs i energi for butikkmedarbeidere og rørleggere som går over 1 dag, VB Tekniker I som går over 2 dager og som skal gi økt forståelse for hvordan dimensjonere, montere og innregulere vannbårne varmeanlegg for boligmasse opp til 500 m2. VB Tekniker II går over 3 dager og tar for seg bygningsmasse over 500 m2.

- Vi får udelt positive tilbakemeldinger på vårt fokus på fagmannen med kompetanseprogrammene våre. VB Tekniker er kurs som bransjen har savnet. Hittil har 150 kursdeltakere fra 85 VB-bedrifter deltatt på et eller flere av kursene i VB Tekniker-programmet, sier Kjellsen.

Også lærlingene i kjeden er innom en kortversjon av VB Tekniker i VBs lærlingeprogram. Våren 2014 deltok 214 lærlinger fra 203 bedrifter på regionale lærlingesamlinger og dagssamlingen i forbindelse med VVS-dagene i oktober. Nye regionale samlinger planlegges for lærlingene i høst.
21 av medlemsbedriftene miljøfyrtårnsertifisert og 17 i prosess mot sertifisering. Hele 33,3 % av rørleggerbedriftene som er miljøfyrtårnsertifisert i Norge er en VB-bedrift.

Både fagseminarer og produktopplæring ble gjennomført på kickoff på Gardermoen under leverandørmessen fredag. Her var energi, miljø og varme et gjennomgående tema. Leverandørene på årets messe ble utfordret på å ha fokus på energi, miljø og varme, og Villeroy & Boch vant prisen for beste stand for sin forseggjorte utstilling med energiklassifiseringer tydelig oppslått og tydelige miljøfokus i alle selgernes presentasjoner.

- Også på årets kickoff har vi understreket satsningen vår på energi, miljø og varme. Vi tenker miljø i alt vi foretar oss. Fagstolthet og fagkunnskap er viktig i dette arbeidet, understreker Øystein Kjellsen.