For et par tiår siden var det en stående vits blant rørleggere at du kunne gå tørrskodd fra Oslo til Sandefjord ved å gå fra grossistlager til grossistlager, og slik er det nesten fremdeles. 

Kjærstad mener det må være lov å stille spørsmål ved grossistleddet i VVS bransjen som fremdeles  ser ut til å trenge omtrent samme marginer som for tredve år siden for å få det til å gå noenlunde rundt. Det er faktisk stikk i strid med all utvikling i så godt som alle andre bransjer, og bør være et skikkelig tankekors, sier Steinar Kjærstad, avtroppende innkjøpsansvarlig i Norsk Rørallianse.

Kan det henge sammen med det store antallet hentelagre ?
- Det er over 130 hentelagre i Norge, og de fleste av dem er godt assortert. Rørleggeren får alt det daglige på ett sted, og får han det ikke der, får han det i grossistlageret over gaten. Et resultat av den lettvinte tilgangen på varer, er at norske rørleggere til enhver tid er på vei til en ny kopp kaffe. Den koster ingenting, men er definitivt den dyreste kaffen i Norge.

Lite effektiv bransje
Den avtroppende innkjøpssjefen i NRA mener at den lettvinte tilgangen på varer faktisk har vært sterkt medvirkende til at for mange rørleggere i dag legger altfor liten vekt på god planlegging av blant annet sin vareforsyning. Samtidig blir fokuset feil.
- Det sies i en del sammenhenger at vi i bransjen har en rekrutteringsutfordring og mangler kvalifiserte rørleggere. Det er nok riktig det, men en del av dem vi har driver med feil ting, for de er i for stor grad bare underveis til et eller annet. Det er det også faktisk nødvendig å få gjort noe med. Selv om det å gjøre bruk av et hentelager til syvende og sist er rørbedriftens eget valg, så mener jeg at den store utbredelsen av slike lager helt siden 80-tallet dessverre har slått negativt ut. Det er mange i VVS-bransjen som har sovet i timen med tanke på konsekvensene, sier Kjærstad.

Grossistene spiller på mange baner
Kjærstad poengterer at det er mange år siden han mente at man burde forvente mer nytenkning fra grossistenes side.
- Jeg antok at vi ville se mye mer fokus på det som er den egentlige hovedoppgaven til grossistene, nemlig å drive supereffektiv logistikk. Der tok jeg dessverre feil. I stedet opplever jeg at grossistene fortsatt er opptatt av å skulle favne alt for mye.  Slik det drives i dag kan det av kunder og leverandører lett oppleves som et slags dobbeltspill med til dels vasne argumenter for hva de gjør og hvorfor. Grossistenes satsing på egne varer er et strålende eksempel på det. Grossistene burde heller stå for klare og tydelige rammer om de ulike satsingsområdene, påpeker Kjærstad.

Er det for liten konkurranse i grossistleddet ?
- Ja, antagelig er det det. Nå er det egentlig bare tre store igjen. Det er det riktig nok lite å få gjort noe med, men det er å håpe på en helt annen effektivitetsutvikling i årene framover, enn hva vi har sett de siste tiårene.