- Det er ikke uvanlig med 2-3 henvendelser i helgene. De fleste tilfeller lar seg heldigvis løse over telefonen, for i 99 prosent av tilfellene handler det om at det er blitt slengt en våt klut eller blitt sølt kaffegrut eller lignende på føleren - som er veldig sensitiv. Jeg ber selvsagt kunden først sjekke om det er vann på gulvet, deretter forteller jeg dem hvordan de kan åpne ventilen manuelt. 

Og som alle seriøse rørleggere, er han opptatt av å utføre håndverket i henhold til gjeldende krav om vannsikkerhet i teknisk forskrift. Men akkurat pålegget om at det skal være automatisk lekkasjestopper i rom med vanninstallasjoner, dersom det ikke er vanntette gulv eller sluk, forstår han ikke helt hensikten med. 

- Det å måtte putte inn vannstoppere overalt er et fordyrende ledd, og stort irritasjonsmoment for mange. Og tar vi vannskadestaistikken til grunn siden det ble pålagt, har det ikke akkurat resultert i noe bedring. Da bør man stikke fingeren i jorden og spørre om dette egentlig er hensiktsmessige installasjoner. 

Hvor er logikken? 
- Jeg skjønner selvsagt logikken i at en vannstoppventil vil strupe vanntilførselen og hindre at parketten tar skade dersom det begynner å dryppe i kjøkkenskapet. I leiligheter hvor det ikke er plass til en vannstoppeventil i fordelerskapet, må disse monteres i kjøkkenbenk. Men hva om det plutselig «flyr» en kopling under ventilen i kjøkkenbenken. Hvilken hjelp har den da, spør han retorisk - og mener kravet om vannstoppventiler ikke er godt nok fundamentert i forhold til verdi og risiko. 

Albjerk, som har vært i bransjen siden han gikk i lære i 1983, savner også klarere regler rundt såkalte vannsikre installasjoner. 

- Jeg har stilt det spørsmålet til mange kolleger i bransjen, og får stort sett ulike svar hver gang. Det er mye tolkninger og antakelser, så det er tydelig at vi trenger enklere regler og forskrifter på noen områder. Et annet stort spørsmål, har vi noen statistikker og annen dokumentasjon på om lekkasjestoppere virkelig bidrar til reduserte skader. Mitt inntrykk er at forsikringsselskapene har dårlige rapporteringssystemer på de ulike årsakene til selve vannskadene, det blir for generelt, og da klarer vi heller ikke å sette inn de riktige tiltakene for å redusere vannskadene, der de virkelig oppstår.

Selv godt håndverk og arbeid i henhold til «boka», har heller ikke Hemsedal VVS unngått vannlekkasjer i sine prosjekter. Men det har i de aller fleste tilfellene oppstått etter at andre byggfag har overtatt arenaen. Oftest med en spiker eller skrue inn i et vannrør. 

- Da hjelper det ikke hvor bra det rørtekniske anlegget er, påpeker han. 

Drammen-gutt
Albjerk er opprinnelig Drammen-gutt, og gikk i sin tid i lære hos Konnerud Rør. Her fikk han også fast ansettelse, tok mesterbrev og sto i jobben i over 20 år. 

- I 2006 overtok Konnerud Rør og jeg eierskapet i Hemsedal VVS. Jeg var da bosatt i Drammen, men senere flyttet jeg til Skien og har i alle disse årene ukependlet. I mai i fjor ble selskapet kjøpt av Assemblin, men har beholdt navnet og fortsatt med Albjerk som daglig leder - og med like stort lokalt fokus som før. 

Timingen for Assemblins frieri var perfekt, forteller han. 

- Vi hadde tenkt tanken på å selge en god stund. Jeg nærmer meg 60 år, og det er kanskje på tide å trekke seg tilbake snart selv om jeg stortrives her oppe. Med Assemblin vet jeg at bedriften er i de beste hender, som sikrer de ansatte. Oppkjøpet har vært udelt positivt. Som sagt har vi fått beholde det lokale preget og driver akkurat som før, men kan samtidig nyte godt av konsernets ressurser og systemer. De har masse kompetanse og erfaring vi kan dra veksler på.  

Oppsiktsvekkende resultater
Hemsedal VVS kan, med sine 11 ansatte, vise til oppsiktsvekkende resultater gjennom mange år. Omsetningen ligger mellom 40 og 60 millioner, og bunnlinja i 2018 og 2019 havnet på henholdsvis 16-20 prosent før skatt. 

Nettopp den gode bedriftskulturen og lønnsomme driften var avgjørende for at rørleggerbedriften ble en del av Assemblins vekststrategi på Østlandet, uttalte administrerende direktør Torkil Skancke Hansen i Assemblin AS etter at oppkjøpet ble kjentgjort. 

  Få siste nytt, meld deg på VVS forums nyhetsbrev her​​

God prosjektstyring
Å drive nøkternt og ha god styring, er viktige pilarer for suksessen, og Albjerk trekker raskt fram KS-systemet Dextro (tidligere VB Smart) som en god følgesvenn i hektiske hverdager. 

- Vi var tidligere medlem av Varme og Bad, og ble gjennom det introdusert for VB Smart, som vi ble veldig fort begeistret for. Heldigvis har vi kunnet fortsette å bruke det. Det er et enkelt og brukervennlig verktøy for timeføring, dokumentasjon, kvalitetssikring og HMS, som både gir full oversikt over arbeidet og de ansatte og skaper effektivitet. Systemet har sjekklister og eventuelle avviksmeldinger som er skreddersydd vårt behov i det enkelte prosjektet for kvalitetssikring og dokumentasjon.  Og jeg kan bruke minst mulig tid på papirarbeid. Vårt fokus på kvalitet, å jobbe med skikkelig KS verktøy, er en suksessfaktor i forhold til at vi sjelden har reklamasjoner. Dette kommer av gode oppfølgingsrutiner på prosjektene og alle avvik som blir meldt, blir fulgt opp hele veien og lukket forløpende.

- Da har jeg kontroll uten å måtte rapportere meg i hjel, sier han med et smil.