Theodor Qviller AS feirer 70 år i år. Samtidig blir 2018 året hvor selskapet kommer til å satse mer på kjøle- og varmepumpemarkedet enn de noen gang har gjort tidligere. Samsung signaliserer en storsatsing innenfor kjøle- og varmemarkedet, på både næring og bolig.

Qviller har vært importør av Samsung produkter i Norge i 10 år. Nå varsler produsenten at det skal satses på produktutvikling og styrking av salget i Europa. Ambisjonene er store og målet er en dobling av omsetningen innen to år.
- I tillegg skal det fortsatt satses på kjøleprodukter og tilhørende produkter. Der kommer vi til å øke fokuset på produkter og kompetanse, spesielt mot rørleggere og ventilasjonsentreprenører, sier Ole Jørgen Veiby, daglig leder i Theodor Qviller AS.

Samsung skal satse
- Det største satsningsområdet fremover blir Samsung varmepumper. De satser stort i Europa, på både privat- og proffmarkedet. Når det gjelder næringsbygg har de en stor range når det gjelder kjøle- og varmeprodukter. Vi har vært importør av Samsung i mange år, og har i løpet av årene bygget opp et bredt forhandlernett. Nå girer produsenten voldsomt opp og målsettingen er å doble omsetningen innen kort tid. Det er noe som vil komme oss og våre forhandlere i Norge til gode.
- Det bygges en stor organisasjon i Nederland som skal serve hele Europa, og man har hentet inn flere nøkkelpersoner fra en dyktig konkurrent, og som vil gi mer riktig fokus. Fra å bli oppfattet som en elektroleverandør med hvitevarer og TV, skal man vise at man vil satse på varmeprodukter. Varmepumper er et helt eget marked, og som trenger full oppmerksomhet og tilstedeværelse, og ikke minst riktig kompetanse skal man lykkes, understreker Veiby.

Andre satsningområder
Et annet marked som Qviller begynner å bli en betydelig aktør, er innen luftbefuktning og luftavfuktning. Det er områder hvor man ønsker å øke både kunnskap og volum fremover, og ser store muligheter ikke minst med tanke på helseaspektet.
- Vi har Norges største produktsortiment innenfor luftbefuktning, og er importør av blant annet Condair som er store på adiabatisk befuktning. Dette er produkter som bidrar til godt inneklima, og skal gi riktig luftfuktighet. Mange har ikke hørt så mye om denne type løsninger i Norge ennå, men riktig luftfuktighet blir oftere og oftere nevnt i forbindelse med forebygging av smitte og sykdommer i bygg og helseinstitusjoner. Noen tror det bidrar til fuktighet i bygg, og dermed råte, men det stemmer ikke. Vi har bred kunnskap om hvordan dette skal gjøres, forteller Veiby.
- Vi har levert befuktningssystemer til nye Nasjonalmuseet, og i tillegg skal vi levere til nye Munchmuseet og Campus Ås.

Fokus på våre forhandlere
I forbindelse varmepumpesatsingen skal Theodor Qviller øke fokuset på kompetansebygging blant sine forhandlere.
- Vi må ut med vår kunnskap, drive opplæring og kompetanseheving på varmepumpeinstallasjoner. Vi har tilgang til eget kurssenter i Nederland, og har akkurat hatt 15 montører på kurs der nede på luft / luft varmepumper. Nå skjer det også en gradvis innføring av nye kuldemedier, som R32 med bedre miljøegenskaper. Det kuldemediet har en lavere GWP enn for eksempel R410 som har vært mye brukt, og brukes fortsatt. Vi mener varmepumpen blir essensiell fremover. Det vil også bli et nytt marked i forhold til utskiftninger av gamle varmepumper, det er mange gamle varmepumper der ute som skal skiftes ut, og der vet forbrukerne hva de vil ha, sier Veiby.

Theodor Qviller AS ble etablert i 1948 omsetter for 60 millioner og har i dag 10 ansatte med base i Oslo.