Det sier daglig leder, Trond Kristensen i Novema kulde til VVSforum ien kort kommentar. Kristensen er frustrert over egen bransje og sier at det virker som at i kampen om markedsandeler er tydeligvis alt tillatt. Han er oppatt av rennomèt til varmepumpebransjen og mener alle er tjent med å være seriøse og ærlige i sin markedsføring.

Kristensen tar opp flere eksempler som han mener er kritikkverdig.

- Man prøver å stenge konkurrenter ute ved å få krav til allergifilter, et filter som nesten ikke har noen effekt, og man jukser kraftig med lyd. De lager beregninger for besparinger som starter fyringssesongen ved 20 °C ute, men hvor mange fyrer om sommeren. Fyringssesongen starter ved 12 °C, 20 september til 10 mai. Ved å strekke den til 20 °C så øker de fyringssesongen med 2200 timer Nå er det effekt ved - 25 °C som er viktig og alt annet er glemt. Vi har også aktører som snakker om effekt ned til - 25 °C hvor mye dekkes av elektrisitet, påpeker Kristensen.

Saken fortsetter under grafen:

Graf viser krav til oppvarming for en moderne bolig på 180 m2, og man har kW til venstre og utetemperatur nede[/caption]

Viktig å huske på
Kristensen understreker at man må huske på at en ny norsk moderne bolig på rundt 180 kvadratmeter har behov for rundt 4 kW i oppvarming ved – 20 °C. Snitt temperaturen i Norge ligger på rundt 0 til 2 °C i fyringssesongen som er 230 dager. Behovet for denne boligen, den røde streken, er da ca. 1,5 kW.

- Kjøper du da en av disse  ”best i test” så får du 8,5 kW når du trenger 1,5 kW, men du får 5,8 kW ved kalde dager, som for eksempel i Oslo er cirka 15 timer i året. Men det de ikke sier er at denne varmepumpen gir veldig stort lydnivå. Og langt over det som er akseptabelt i kontorer og andre rom med lydkrav, sier Kristensen.

Han understreker at virkningsgraden på en så stor varmepumpe ved 0 °C er også tvilsom. Man havner trolig ut med en alt for stor varmepumpe, som er alt for dyr, og som bråker mye og gir deg liten besparelse.

- Trenden på dette drives av et håndfull antall firmaer hvor aggressiv markedsføring og markedsandeler teller mest, og hvor det å være best i test er viktigere en ren fornuft.

- Det er mange dyktige bedrifter i varmepumpebransjen, men vi er alle tjent med å opptre ryddig ut mot forbrukerne i vår markedsføring. Det tjener bransjen og vårt rykte, påpeker Kristensen til slutt ovenfor VVSforum.