Det skriver partene i en felles pressemelding onsdag. 

- Det norske markedet er svært oppegående, og nå gleder vi oss til å få varene ut til kundene, sier Christian Schaefer, daglig leder i LAUFEN, som har store forventninger til satsingen i Norge. 

– Vi betrakter LAUFEN som en spennende, ny aktør i Norge. De har stor erfaring med å tilpasse seg nye markeder, og vil være med på å løfte standarden på norske baderom, sier Anne Grethe Lunde, markedssjef VVS i Brødrene Dahl.

– Prismessig ligger produktene i helt riktige segment, og med godt samarbeid er målet vårt at LAUFEN raskt skal etablerer seg i Norge.

LAUFEN er en betydelig aktør på det internasjonale markedet, og har med 150 års erfaring blitt den største innen sanitær og baderomsmøbler blant annet i Tyskland og Sveits. Produsenten er spesielt kjent for innovasjon og kvalitet, og samarbeider blant annet med kjente designmerker som Alessi og Kartell. For det skandinaviske markedet har LAUFEN utviklet den nordiske serien Kompass, som er tegnet av danske HAYs designer Hee Welling.

– Når vi velger å gå inn i nye markeder et det helt avgjørende at vi forstår og tilpasser oss de lokale mekanismene. Norske forbrukere er både kvalitets- og designbevisste, og derfor skal vi tilby produkter med nordiske linjer og uttrykk, forklarer Schaefer.
– Dessuten vil vi med BDs logistikk og nettverk kunne nå kundene fra dag én. Det er helt vesentlig for resultatene at vi har samarbeidspartnere som forstår potensialet i våre produkter, og som bidrar til å øke kjennskapen til merkevaren.

LAUFEN har produsert sanitærutstyr i porselen siden 1892, og var den aller første som utviklet vegghengte toalettskåler. Virksomheten er internasjonalt anerkjent for design og kvalitet, og all produksjon for det skandinaviske markedet foregår i Europa.

I 2014 ble VVS Marketing i Drammen kjøpt av LAUFEN, og salgsorganisasjonen har dermed god og etablert kunnskap om det norske markedet.

– Samarbeidet mellom LAUFEN og BD fører til en effektiv etablering. Logistikken er ivaretatt over hele landet, og vi når de aktørene vi ønsker. Vi har store forventninger til mottagelsen av produktene våre, og gleder oss til å få varene ut av lager, avslutter Christian Schaefer.