-Men nå må både bedrifter og ungdom fra fagene rørlegger og ventilasjon våkne opp. Vi trenger flere av dere neste år. Så det er bare å sette i gang å planlegge, slår han fast ovenfor VVSforum.

VVSforum griper tak i en av de nye studentene på linja BIM I, som står for installasjon. Thomas Olsen, rørlegger fra Karmøy har valgt å videreutdanne seg i BIM.

- BIM er fremtida, absolutt, sier han, og forteller at han har gått på Energi og miljø i bygg på Høyskolen i Oslo. Han hadde prøvd litt 3D da han begynte på BIM-studiene, og føler at han henger med allerede fra starten.

Når han er ferdig på forsommeren neste år skal han tilbake til Karmøy og bruke sin nye BIM-kunnskap hos arbeidsgiveren Comfort Karmøy.


Thomas Olsen fra Karmøy synes det er spennende å komme i gang med heldags BIM-studier hos Fagskolen i Oslo.

En av de andre studentene er Halmat Sarzali fra Oslo. Han jobbet som forskalingssnekker hos Veidekke, sa opp jobben og satser nå fullt og helt på BIM K-studier, det vil si konstruksjon.

-Jeg har alltid likt å jobbe med tegninger og er interessert i data og teknologi. Dette er en fremtid uansett hva vi driver med, og når jeg nå tar dette BIM-året så utvider det kunnskapsnivået. Jeg får større innblikk i alle fag og enheter som skal inn i et bygg, sier han.
Når han er ferdig ønsker han seg tilbake til Veidekke for å jobbe med BIM.

-Jeg har sterk vilje til videreutdanning, konkluderer han ovenfor VVSforum, før han går tilbake til dataskjermen og fordyper seg videre inn i den modellen han har satt i gang med.


Halmat Sarzali har planene klare: Han skal bli god på BIM K. Dette er noe han vet mange bedrifter har stort behov for i fremtiden. Alle foto: Per Henriksen

Pedagogikken – forklarer Ingolf Sundfør, teamleder BIM ved Fagskolen Oslo og Akershus, og selv utdannet både murer og BIM-tekniker. – Pedagogikken ligner på den som brukes både i idretten og militære.  I militæret: Instruksjon og øvelse, i idretten: trening og kamp til studentene virkelig kan bruke BIM-verktøyene i praksis.

Han synes det er interessant å se på hvilke metodikk som funker og å få feedback fra studentene. Det blir dialog og utveksling begge veier. Noe som gir god motivasjon, hos både ungdommen og de fire lærerne på begge BIM-linjene.

Det er alltid to-tre av 40 som takker farvel i løpet av året. Noe av grunnen mener Sundfør, er at studentene har for lite kunnskap om data når de kommer inn. Grunnleggende datakunnskap er viktig, slik som å kunne Word, pdf, Exel, slik at studentene skjønner datastrukturen. Men det er ikke nødvendig å kunne tegneprogrammer.

-Det er nettopp det vi skal lære studentene, bemerker Sundfør.

Når studiene er over får studentene fagskolebevis, og kan ta tittelen BIM-teknikker.

-BIM-teknikk er blitt et anerkjent fag, og BIM-kompetansen er ettertraktet, legger han til.

-Hva med jobbmuligheter, undrer VVSforum?

-Noen har jobb med permisjon det året de er her. Andre har sagt opp for å studere videre, og må ut på søkemarkedet. Det ligger flere muligheter med denne bakgrunnen, for eksempel fra avansert teknisk tegner via hele spekteret til prosjektleder. Har du utdannelse som BIM-tekniker og utnytter dine personlige egenskaper i tillegg, gir det store muligheter.

- De fleste fra BIM-klassene i fjor har allerede fått spennende jobber, sier han.

BIM K har ventelister. Men BIM I må vi jobbe for å fylle opp. Ikke alle i installasjonsbransjen har oppdaget mulighetene med BIM-utdannelsen. Og ikke minst hvilke jobbmuligheter dette gir. Bransjen trenger rørleggere og ventilasjonsfolk med BIM-kompetanse, konstaterer Ingolf Sundfør.

Han skjønner at det Ikke er lett for bedrifter å avgi fagfolk et helt år. Det er lettere å sende dem på KEM-studier fordi det er deltidsstudier, mens BIM er heltidsstudium.

-Er du interessert i data, vil du ikke angre på at du har tatt et år her. En helt ny yrkeskarriere venter der ute. Vi har kontakt med mange tidligere studenter som har dannet en egen forening med navnet ”BIM-Fag” og egen hjemmeside bimfag.no.

Foreningen har litt over 100 medlemmer og møter annenhver måned. Da samles så mange som 40-50 BIM-folk. Det er tidligere studenter som driver foreningen.

-Vi ser fordelen med dagstudier. Da må studentene prioritere BIM på heltid. Og da blir man god!

-Det er greit for mange å ta et år og leve litt på knekkebrød og margarin. Etterpå går du opp 100 – 200 tusen i lønn, og har en helt annen jobb. BIM gir god jobb og god lønn.

-Det var en student som sa: ”Mye undervisning rundt på skoler er ikke relevant, det blir undervist kun fordi lærer kan det, ikke fordi faget trenger det.” Mye sannhet i det, avslutter Ingolf Sundfør.

Men så legger han til: -Vi må være litt entusiaster for å være her, ha ett kall for å drive bransjen fremover, en slags BIM-misjonering.


Ingolf Sundfør sittende mellom tre studenter og grunner over en oppgave. Storskjerm for undervisning i bakgrunnen.