- Det er ikke tvil om at effektiviteten har økt, men vårt poeng er at det er så mye mer å hente for kunden, men det er fortsatt er mye å gå på, spesielt hvis man ser verdikjeden under ett, sier Espeseth.
- Vi er den «fjerde VVS « grossisten i markedet, og har en viktig rolle i verdikjeden. Vårt konsept bygger på å levere kvalitets produkter til riktig pris, sted og riktig tid gjennom effektiv logistikk. Det skal bidra til å skape lønnsomhet for rørleggeren. Man må ikke nødvendigvis ha butikker for å få til det.

Les: - Liten produktivitetsøkning hos grossistene

Fortsatt veldig mye å gå på
Espeseth mener at VVS har litt å lære av elektrobransjen. Elektroinstallatørene har brukt våre løsninger i mange år og har innarbeidet rutiner på innkjøp som gir de store besparelser i tidsbruk og kjøring i forhold til å bestille og ikke minst slippe å hente varer spesielt innen prosjektmarkedet.
- Vi kan levere rett på byggeplass, i riktig etasje og om nødvendig i spesifikke rom i et bygg.
Har vi bestillingene inne før klokken fire dagen før, kan rørleggeren bare møte opp på arbeidsplassen. Der ligger alt man trenger for å utføre en effektiv arbeidsdag. Det krever en liten jobb å sette dette i system. Men deretter blir dette enkelt og ikke minst effektivt, sier Espeseth.

Thomas Vethe som er Segment direktør VVS i Onninen mener at det er viktig å forstå behovet til rørleggeren.
- Vår jobb er å gjøre rørleggeren mer effektive. Våre tjenester bygges opp etter kundens behov. Produktene skal oppsøke rørleggeren der de er, ikke motsatt. Byggeplasslogistikk er vår styrke uavhengig om byggeplassen er stor eller liten. Vil rørleggerbedriften at vi også tar oss av avfallshåndteringen på byggeplassen, gjør vi også det. Vår policy er helt klar, det er viktig med samspill for å finne de beste løsningene i prosjektene, det gir besparelser, det kan vi dokumentere, påpeker Vethe.
- Vi kan tilby et bredt spekter av transport og leveransetjenester.  Med litt planlegging og struktur kan man få akkurat det man vil i forhold til vareleveranser.

Men glemmer dere ikke det sosiale for rørleggeren som liker å slå av en prat med andre kollegaer på hentelagrene ?
- Nei det gjør vi ikke, men der tenker vi annerledes en våre konkurrenter. Vi ønsker å forene den sosiale praten med kunnskap. Vi har noe som heter Onninenskolen. Det er vår fagskole og sosiale arena for både VVS og elektro, og her skal vi gi våre kunder god faglig påfyll. Samtidig er dette vår sosiale arena, hvor rørleggeren kan utveksle erfaringer og ikke minst kunnskap. Her tilbyr vi god mat og mye annet, så man også får tilfredstilt småpraten, sier Vethe.
- Vi kjører mange kurs innenfor flere viktige fagområder som er relevant for rørleggeren, og vi er i ferd med å bygge opp en svært omfattende kurskatalog på VVS. Vi har hatt over 2000 elektroinstallatører inne på kurs på elektro, så det sier litt om nivået vi kan tilby.

Helt ny on-shop løsning på plass
Onninen lanserte en helt ny ehandels’s løsning i mai måned som skal bidra til å gjøre jobben for rørleggeren enda enklere ved bestilling av varer. Den nye nettbutikken, Onnshop.no er spekket med informasjon og nyheter som skal holde kunden oppdatert på  nye produkter og tjenester.
- Vi har utviklet en svært brukervennlig løsning som er veldig enkel i bruk. Den inneholder info om alle våre produkter, enkle bestillingsfunksjoner, og man har full oversikt over alle bestillinger til enhver tid, sier Espeseth.

Effektivitet gir konkurransefordeler
Espeseth mener grossistene har jobbet mye med produktiviteten., men det største potensiale blir samhandlingen i verdikjeden fra leverandør til grossist og ut til rørleggeren. Det gjelder innenfor alle kategorier.
- Det er mange trusler i markedet i dag, ikke minst fra utenlandske aktører. Konkurranseaspektet blir derfor mer og mer viktig for bransjen. Der mener jeg økt effektivitet i den totale verdikjeden gir en god konkurransekraft. Man må bare tørre å gå nye veier, og gode samarbeidspartnere blir man sammen. Vi har alle systemene på plass, det handler bare om å ta de i bruk