NRA representerer mange av de store rørleggerbedriftene i det norske VVS-markedet. Per i dag er det 10 bedrifter, hvor flere har konsern strukturer. Alliansen omsetter samlet for rundt 1.5 milliarder, hvor cirka 2/3 av inntektene kommer fra prosjektmarkedet. I tillegg omsettes det for rundt 300 – 400 millioner innenfor de øvrige tekniske fagene.

Har samme fokus og verdisyn
- Det er ikke noe mål i seg selv å vokse i antall eiere i alliansen kun for antallets del. Jeg mener vi har en fornuftig størrelse per dags dato. Det er viktigere med en solid konstellasjon som har samme forretningsmodell og verdisyn, enn å kun jage volum. Vi må gå godt sammen, da er kjemi, og tillit helt avgjørende for en allianse, sier Burdal.
- Men det er viktig å ha et åpent sinn i forhold til forandringer og prosesser. Vi mener at skal man bli god på det man driver med, så må man være stor nok til å kunne spesialisere seg innenfor definerte markedssegmenter. Det er slike valg som er årsaken til at vi i dag har en stor del av vår omsetning knyttet til prosjektmarkedet. Men vi ønsker også å benytte vår kunnskap innenfor rehab og service, og styrke og utvikle dette. Det er viktig at bedriftene har flere ben å stå på, samtidig som vi gjør det vi kan for å bli best mulig innenfor de segmentene vi velger, poengterer Burdal.

Kunne fagene
Burdal er opptatt av kompetanse, og siden alliansen har en stor del av sin omsetning innenfor prosjektmarkedet kreves det solid fagkunnskap. Han mener de må være oppdatert på ny teknologi, nye løsninger, og ikke minst skal de være dyktige på gjennomføring uavhengig av om det er prosjekter eller serviceoppdrag.
- Skal vi tjene penger i de ulike markedssegmentene, må vi utvikle alle rollene som er nødvendig i stor grad på egenhånd. Dette blir antagelig enda viktigere i fremtiden. Rørleggeren, formann/bas, prosjektleder, og anbudsleder må alle kunne jobben sin. Derfor kjører vi tilpassede kurs og kompetanseprogram for de ulike rollene og gruppene. Dette går over flere år med to dagers samlinger. Arbeidsflyt og effektiv arbeidstid er det vi lever av, påpeker nestoren i NRA.

Burdal har ikke noen tro på erfaringsgrupper med mange personer tilstede. Han mener effekten av læring blir minimal.
- Det må være mindre grupper med en helt annen struktur. Da blir menings- og erfaringsutvekslingene betydelig mer dynamiske. Samtidig er det en stor fordel at bedriftene har noenlunde lik struktur og størrelse. Det får ofte liten effekt av å blande store og små bedrifter i slike sammenhenger da behovene er forskjellige. Våre virksomheter må stille med nødvendige ressurser og personer i disse kompetanseprogrammene.

Samarbeider på tvers
I år fyller NRA 12 år, og alliansen står sterkt med solide virksomheter i viktige regioner i Norge. Selve grunnideen er at hver virksomhet skal bygge sitt varemerke lokalt. Det lokale eierskapet gjør at fokuset er rettet mot nærmarkedet.
- NRA er verktøyet for å ta ut stordriftsfordelene, og skal være bindeleddet mellom rørleggerbedriftene. Vi har stort fokus på drift og inntjening, og alle måles gjennom at bedriftene har en lønnsom utvikling. Hvert enkelt medlem bygger et varemerke lokalt, mens vi sentralt skal bidra til å få ting samkjørt. Våre ambisjoner er at vi skal være veldig gode på våre fagområder, og selge oss gjennom kvalitet og godt håndverk, sier Burdal.
- Det er flere av rørleggervirksomhetene i alliansen som samarbeider på tvers i store prosjekter. Da utnytter vi hverandres kompetanse og styrker.

Viktig å vite hva vi driver med
Burdal understreker at de på ingen måte er en kjede. En kjede har et konsept som alle skal følge. Da kan det å være tro mot konseptet være viktigere en å tjene penger. Målet til NRA er å bygge verdi knyttet til den enkelte bedrifts merkevare, ikke en felles merkevare hvor alle eier litt.
- Etter min menig er det viktig å ha inngående kunnskap til de segmenter man opererer i. Effektivitet blir et nøkkelord, og det å ha kontroll på fakturerbar tid per rørlegger er alfa omega for inntjeningen. Vi er tjenesteytende aktører, ikke detaljister. Det er tiden på jobben som gir inntekter. Viktig å ha det klart for seg, sier Burdal avslutningsvis.