I går skrev VVSforum at Rørentreprenørene Norge i mai sendte søknad til Kunnskapsdepartementet om å få til et eget Vg2 for rørleggerfaget. Ved inngangen til nytt skoleår 2015, er håpet at det vil bli mulig fra 2016. Faglig råd for bygg- og anleggsteknikk har fått saken til vurdering, fra Utdanningsdirektoratet.
 
Rørentreprenørene Norge argumenterer med at rørleggerfaget er et stort fag med over 500 lærlinger pr. år på landsbasis. Rørleggerfaget inneholder mye spesifikk yrkesteori som berører miljø, sikkerhet og teknologi. I dagens ordning med felles Vg2 for tre fag, vil det kun være plass til deler av yrkesteorien.
 
Dette har leder for Faglig råd for bygg- og anleggsteknikk Jørgen Leegaard i BNL forståelse for. Han er kjent med søknaden, men sier at rådet nå har en full gjennomgang av opplæringen innen alle ni yrkesfagene. Dette har sin bakgrunn i Stortingsmelding 20 for halvannet år siden.
 
Også bygg- og anleggsfagene inngår i denne helhetlige vurderingen, og rådet vil se på mulige justeringer innen hvert fag. Søknaden fra Rørentreprenørene Norge inngår i denne totale vurderingen, og blir ikke særbehandlet, opplyser Leegaard til VVSforum.
 
-Et eget Vg2 for rørleggerfaget er helt urealistisk fra høsten 2016, sier han. Saksgangen videre er at rådet skal avgi sin innstilling, deretter skal dette gjennom Utdanningsdirektoratet og så til Departementet. Til slutt skal fylkene gjennomføre eventuelle endringer.
 
Leegaard sier at han som BNL-representant i utgangspunktet alltid gir uttrykk for at de som har vært gjennom læretiden skal kunne arbeide selvstendig fra 1. dag. Da er fokus på faget sentralt gjennom utdanningen. Men det ligger en utfordring i å løse utdanningen for de små stedene, hvor det er få lærlinger og færre lærekrefter.
 
- Som rådsmedlem må jeg se det fra den kanten også. Rådet har allerede startet en debatt rundt dette, samtidig som vi ser at det er en større forståelse for endringer nå enn for få år siden.

 
-Så det er håp i hengende snøre for Rørentreprenørenes ønsker, men først fra høsten 2017?
 
- Det er nok stor vilje hos oss i rådet, men det er Kunnskapsdepartementet som til syvende og sist bestemmer, avslutter Jørgen Leegaard.