Bakke mener at effektive prosjekter og effektiv utnyttelse av rørleggeren er to temaer som henger sammen.
- Bravida Norge består i dag av 43 avdelinger. Det er stor forskjell på de ulike regionene, og vi ser at de mest effektive avdelingene går bedre og bedre, mens de mindre gode fortsetter i samme spor. Hvorfor er det slik, spurte Bakke seg selv.

Bravida har hatt en gjennomgang av samtlige avdelinger i Norge, og har laget malen som skal gi de mer effektive og lønnsomme prosjekter fremover. Nå dreier fokuset seg om tre kjerneområder, planlegging, logistikk, og verdiskapende arbeid. 

Rørleggerens tidsbruk
Bakke poengterte at rørleggerens arbeidstid kan deles inn i tre ulike type tidsbruk.
- Vi må se på rørleggerens arbeidsdag for å kunne analysere hva som skaper effektivitet. I dag bruker rørleggeren for mye tid på å bare gå rundt som jeg kaller det. Enten venter man på varer, eller så går man rundt og prater. Det er sløseri av tid og det blir det lite penger av. Verdiskapende tid er det som får prosjektene til å gå, som for eksempel kan være montering av kjøleanlegg. Den tredje faktoren er nødvendig tid som omhandler planlegging og innkjøp i forkant av prosjektene. Her legges mye grunnlaget for hvor vellykket prosjektet blir. Men vi ser at den verdiskapende tiden øker, og at tidsforbruk pr. m2 reduseres, så dette begynner å virke. 

Effektivitet i alle ledd
Bakke tok frem flere eksempler på at tingene har bedret seg vesentlig i Bravida. Bare i løpet av første halvår 2015 har selskapet redusert antall henteordre med 10.000 timer. Selskapet har nettopp avsluttet oppdraget ved det nye Østfoldsykehuset i Sarpsborg, og med god prosjektledelse og god planlegging har man redusert timetallet på prosjektet betydelig i forhold til kalkulert tid. Det gir utslag på bunnlinjen. Til sammenligning tapte Bravida 40 millioner på A-hus.
- Det er flere forutsetninger som må ligge til grunn for en effektiv produksjon i prosjektene. Vi må jobbe rasjonelt, og ha riktig materiell på riktig sted til rett tid. Bravida skal jobbe med det vi kan, så får andre gi oss vareflyten. Og så må vi ha de rette medarbeiderne. Det beste er en blanding av yngre kreative og de litt eldre med lang erfaring og som jobber raskt. Det gir en god miks. Hele vår organisasjon skal lære av våre 10 beste avdelinger. Det skal gjøre alle bedre, påpekte Bakke.

Bravida har gjennomført en betydelig kompetansehevning av sine medarbeidere det siste halvannet året.
- Alle prosjektledere har vært gjennom 4 dagers opplæring, serviceledere 2 dagers opplæring, basene en dag og avdelingssjefene har deltatt alle dager. Et år etter utdanningen sertifiserer vi avdelingene, og det måles med fastsatte KPI`er hver måned.

-Alle våre tiltak har bidratt til at Bravida nå tjener penger i prosjektmarkedet.

Prosjektfasene er viktige
Bakke fremhevet også betydningen av tilbakemeldinger og kontinuerlige avstemninger som helt avgjørende for vellykkede prosjekter.
- Teknisk entreprenørbransje må ikke undervurdere prosjektledelse. Alle prosjektfaser er like viktige. Fra utarbeidelse, planlegging, prosjektering, produsere, avslutte, og til slutt gjennomføringen av garanti forpliktelser. Vi kan ikke følge tidsplanen til entreprenørene, men bygge opp vår egen plan for gjennomføring, sa Bakke.

Til slutt understreket Bakke at bransjen har masse å gå på, og han er overbevist om at vår bransje kan konkurrere med utenlandsk arbeidskraft.
- Vi har de beste folkene, er mest effektive, har den nødvendige kompetansen. Men det må omsettes i praksis.