I dag driver han selskapet Varme & energikontroll AS. Han har jobbet med oppstart og innregulering av energisystemer siden 1986. Marienborg er også grunnleggeren av Inva Engineering AS, som utviklet seg til å bli en av landets ledende firmaer innen vannbårne energisystemer. Senere solgte han selskapet, og jobber nå som frittstående konsulent, primært med kursvirksomhet og 3.partskontroller.
 
-Jeg har både VVS-foreningen og Varme og Bad-kjeden på kurslista, pluss noen gamle kunder som jeg fortsatt pleier, sier han til VVSforum.
 
-Det jeg brenner for er å alltid holde fokus på at sluttproduktet blir bra. Problemet er at et røranlegg i næringsbygg består av utrolig mange enkeltkomponenter som blir satt sammen. Dette gjør at hvert anlegg er unikt, sier han.
 
Han bruker eksemplet å konstruere og bygge en bil som motsatsen til et energisystem. En bil er også satt sammen av mange komponenter, og er således veldig kompleks. Men en ny bilmodell er gjennomprøvd før den sendes ut på markedet. Bilfabrikkene bruker fem år på å teste ut ny modell før den slippes.
 
-Men et vannbårent energianlegg er unikt. Å komme i mål på første forsøk er vanskelig . Og - du har bare én sjanse, fastslår Marienborg.
 
Og legger til; - At du har kun én sjanse, krever mye mer av hver aktør enn å skru sammen en bil.
-I oppstartsperiode må alt gjøres riktig, i rett rekkefølge.
 
Marienborg opplever ofte at rådgivere sier at de forventer at entreprenøren tar ansvaret for og oppfølgingen av det vannbårne energisystemet.
 
-Når jeg kommer til entreprenøren, så sier de ”at dette har ikke vi noe med”. Dermed faller dette mellom to stoler.
 
Med denne erfaringen kan Marienborg tenke seg at selve innreguleringsbiten blir tatt ut av rørentreprisen og omgjøres til en egen entreprise. Byggherre eller hoved entreprenør sender ut denne entreprisen til bedrifter som er uavhengig av rådgivere og entreprenør slik at dette arbeidet blir kontrahert av byggherren / hovedentreprenøren.
-Denne løsningen er veldig sjelden at skjer. Det har skjedd noen ganger ved for eksempel konkurser.
 
-Du holder mange foredrag. VVS forum hørte deg blant annet på Kielferga under Driftskonferansen i oktober i fjor. Der tok du frem eksempel på manglende kontroll av ekspansjonskar.
 
-Gud hjelpe meg hvor mange ekspansjonskar som finnes, og som det ikke er mulig å kontrollere på grunn av feilmontering, repliserer Marienborg.
-Inne i ekspansjonkaret er det en gummiblære og i denne skal det være et visst trykk, «ladetrykk». Dette er unikt for hvert anlegg, og må kontrolleres og kalibreres årlig.
- Hvis karet er feilmontert er det ikke mulig å kontrollere eller å kalibrere, og etter 1, 2, 3, 4 år får anlegget alle slags mulige driftsproblemer.
 
Han kommer opp med flere spørsmål som må stilles rundt et anlegg i drift, nytt eller gammelt.
 
-Er det stadig påfylling av vann på anlegget?
-Er ladetrykk kontrollert/kalibrert sist høst?
-Er det montert serviceventil foran ekspansjonskaret?
-Er driftstrykket riktig?
-Er sikkerhetsventilene riktig dimensjonert?
-Er sikkerhetsventiler plassert riktig?
-Er ekspansjonssystemet riktig koblet?
 
-Innregulering av vannmengder gjelder både nye og eldre anlegg. Det er nødvendig å få verifisert at vannet sirkulerer rundt i systemet i den mengden det er prosjektert.
-I og med at vannet går minste motstands vei, må dette styres dit vi vil ha det, sier Svein Marienborg.