Hos Heidenreich Tromsø er spenningen høy på slutten av året fordi en svært spesiell levering er på vei mot Antarktis med båt. Leveransen består av radiatorer, sanitærarmaturer, sirkulasjonspumper, trykkbeholdere og store mengder rør og armaturer, og skal være fremme i isødet på nyttårsaften.

"Silver Arctic", et splitter nytt skip forlot Tromsø havn 23. november med ankomst Antarktis 31.12.2021. Skipet er bla lastet med varer fra Heidenreich. Skipet ble ønsket lykke til på den fem uker lange ferden gjennom is og vann med en høytidelig seremoni hvor bla. Tromsøs Ordfører, NRK og Heidenreich deltok.

Saken fortsetter under bildet:

Avdelingen til Heidenreich i Tromsø hadde full oversikt fra kontorene på lastingen av skipet som skulle frakte varene til Antartisk.[/caption]

235 kilometer fra kysten
Antarktisekspedisjonen» startet for Heidenreich i begynnelsen av september. Norsk Polarinstitutt henvendte seg til Heidenreich, med forespørsel om en levering til forskningsstasjonen Troll i Antarktis. Instituttet holder til i Tromsø og er et direktorat i Klima- og miljødepartementet. De er representert i Antarktis og driver blant annet ekspedisjoner og vitenskapelig arbeid i disse områdene. Forskningsstasjonen Troll ligger i den østlige delen av Prinsesse Mârtha- kysten. Den ble bygget for over tre tiår siden og ligger 235 hele kilometer fra kysten – på steinete grunn 1270 meter over havet. Vinterstid er stasjonen bemannet av åtte ansatte som blant annet utfører meteorologiske UV-målinger.

Flyene lander på flyplass laget av is
Heidenreich Tromsø leverte tilbud og dette ble akseptert. Dette er ikke en dagligdags levering og det ble iverksatt en spennende planlegging. Heidenreich-leveransen består av radiatorer, sanitærarmaturer, sirkulasjonspumper, trykkbeholdere og store mengder rør og armaturer.

– Da vi fikk denne ordren visste vi ikke helt hvordan vi skulle få fraktet så stort volum til Sydpolen, sier Karin Eilertsen, distriktssjef for Troms og Finnmark i Heidenreich.

- Vi måtte dele opp leveransen, og den første delleveransen gikk med fly og den neste delen med båt. Det spesielle også med flyplassen er at denne ligger ikke på landjord, men flyene må lande på en flyplass laget på isen og lasten må losses for hånd.

Saken fortsetter under bildet:

Her har vi et knippe ansatte i Heidenreich som har vært involvert i leveransen.[/caption]

Delleveranse 2 gikk altså fra Tromsø i slutten av november, og når skipet ankommer Antarktis, så venter en ny utfordring. Skipet har ingen ordinær kai å legge til og må legge til kai på kanten av isen og deretter losses alt av skipet med kraner.

- Men leveringen slutter ikke der, for i midten av desember sendes nok en bestilling med fly fra Oslo til Antarktis. Dette er en av de mest spektakulære leveransene Heidenreich Tromsø noen gang har gjennomført. Vi er veldig stolte av dette prosjektet, sier distriktssjefen for Heidenreich i Troms og Finnmark.