Daglig leder i Armaturjonsson AS, Kjell Bernt Kalland sier til VVSforum at det virker som CoBuilder har vært flinke til å selge sine databaser inn som den eneste kilden til all lovpålagt informasjon. – Men dette er direkte feil, påpeker Kalland. VVSforum har i en rekke artikler belyst CoBuilders GoBIM-tjeneste. Det har kommet kritikk fra flere hold om at det lovpålagte skillet mellom GoBIM og ProductXchange ikke har vært fremstilt klart nok. Endret prisstruktur har gjort det langt dyrere for mange rørleggere, grossister, leverandører og andre aktører i VVS-bransjen, samtidig som CoBuilder har sikret seg gunstige posisjoner i alle deler av verdikjeden. Kjell Bernt Kalland som representerer leverandørleddet i VVS-bransjen stiller seg bak mye av den informasjonen som har kommet fra ulike bransjehold i VVS-bransjen. Les: Ny tjeneste fra CoBuilder skaper reaksjoner Les: CoBuilder: – Noen må betale Les: Bransjen fortjener klare spilleregler Les: Er RørNorge på kollisjonskurs med sin egen bransje? Les også: – CoBuilder mangler en forretningsmodell - Som rørleverandør så forholder vi oss til lovverket når det gjelder hvilken type dokumentasjon som skal være tilgjengelig. Det være seg minimumskravet for å kunne markedsføre og selge produktene samt Plan- og Bygningslovens krav til dokumentasjon for bruk i norske bygg. I tillegg er det naturligvis betydelig mengde annen dokumentasjon som er frivillig. Kalland forteller at de betaler for NRF-databasen, som eies av Norske Rørgrossisters Forening (NRF), for å gjøre tilgjengelig all dokumentasjon som kreves. Det være seg produktdatablad, FDV-dokumentasjon, SINTEF produktsertifikat, SINTEF Teknisk Godkjennelse, monteringsveiledninger, sikkerhetsdatablad, bilder, logistikkinformasjon etc. NRF-databasen utvikles stadig og det er også mulighet for å legge inn 3D-modeller med tilhørende produktinformasjon, eller BIM-modeller som det også heter. - FL-VA/VVS 2016 pkt. 5.2 beskriver at "dokumentasjonen skal være på norsk/skandinavisk språk og være tilgjengelig ved mottak av varen i elektronisk format". Det finnes ingen enklere måte for en installatør i dag, enn å bare scanne varen med NRF-appen på sin smarttelefon og få tilgang til all relevant informasjon om produktet. Videre har NRF-databasen en meget god funksjonalitet for å samle sammen informasjon om alle produktene som er benyttet i et prosjekt uten å måtte lete frem ett og ett produkt, sier Kalland. Han påpeker videre at i dagens digitale samfunn er det helt feil retning å skulle vedlikeholde flere varedatabaser. Det må gå an å samarbeide om denne informasjonen, som kun har én korrekt kilde, produsenten og/eller importøren. Det er naturligvis ingenting i veien for aktører å bygge opp og tilby produktdatabaser, men da er det dennes ansvar å sørge for å innhente informasjonen som allerede ligger offentlig tilgjengelig. Hva mener du om CoBuilders nye tjeneste ? - Jeg må innrømme at det er vanskelig å få grep om CoBuilders modell, men for meg virker det som om de har vært flinke til å selge sine databaser inn som den eneste kilden til all lovpålagt informasjon. Dette er altså direkte feil. Det som også er vanskelig å forstå er hvorfor så mange aktører i bransjen velger å betale for informasjon gjennom CoBuilder, når de kan hente den ut gratis via andre svært digitaliserte og brukervennlige kanaler. Kanaler som er eiet av bransjen i felleskap, og ikke kun private aktører. - Leverandører bruker betydelige midler for å fremskaffe informasjonen og tilrettelegge den, og det kan altså ikke være riktig å gjøre produktene dyrere, bare fordi man skal bygge flere databaser med den samme informasjonen, sier kalland. - Jeg håper alle innser dette og sørger for at vår bransje ikke blir unødvendig komplisert.