«Med den ekstreme veksten innen netthandel, kombinert med økende forventninger fra kunder, er det blitt utfordrende for bedrifter å tilby løsninger som matcher kundens forventning, smak og ikke minst tålmodighet. Derfor er vi her.» kan vi lese på Fetchits hjemmeside. 

Henriette Eide Ljones kan vise til 12 år innen salg fra markedsledende produkter som blant annet Finn.no, Google Adwords, Facebook annonsering, samt analysering av markedsføring som markedsføringsrådgiver i et mediebyrå. De siste årene har hun jobbet innen IT.  Hun har da hatt anledning til å se og studere mer av håndverkeres IT-systemer og utfordringer, og har etter dette jobbet med å lage problemstillinger om til løsninger i Fetchit. I hele sin karriere har hun jobbet med håndverksbedrifter og kjenner derfor til flere av utfordringene som er aktuelle i dag.

Les også: - Det er ingen tvil om at VVS-bransjen trenger endringer for å bli mer konkurransedyktig

Også de øvrige hovedgründerne har bred erfaring innen alt fra nettbutikksystemer, systemutvikling, prosjektledelse, salg (både B2B og B2C), samt omfattende innsikt fra bedriftsmarkedet. En kompetanse de bruker for å hjelpe bedrifter med å møte utfordringene i det moderne og stadig skiftende markedet.

- Hvordan tiltrekke seg proff- og privatkunder?

Eide Ljones og hennes kolleger har merket seg det pågående debatten hos VVSforum og rørbransjens utfordringer, som de har klare meninger om. 

- Spesielt det store spørsmålet fra Arne Kristian Olsen: «Hvordan kan vi tiltrekke oss proff- og privatkunder?» er essensen i bransjens utfordringer. Vi mener at håndverkerbransjen generelt, inklusiv rørleggere må møte morgendagens utfordringer og bli bedre i sine tilbudsprosesser. Uavhengig av om det er anbudsbesvarelser, næringsoppdrag eller tilbud direkte mot sluttkunde. 

Hun viser til at større kjeder som selger rørleggerartikler, som Megaflis, Right Price Tiles, Bauhaus og flere, hatt en enorm vekst under og etter Corona-pandemien. 

-  Markedsandelene de tar, blir tapt fra andre. Og det er bare et tidsspørsmål fra når flere og flere kunder ordner produktene til sitt oppdrag selv.

Fetchit mener at håndverkere blir utkonkurrert fordi tilbudsprosessen og tilbudene deres eksempelvis ser slik ut. 

1. Bedrift blir kontaktet via nettside, telefon eller e-post for et nytt oppdrag.
2. Bedrift reiser på befaring, tar mål og snakker med kunde om løsninger. 
3. Bedrift inviterer kunde på besøk til sin butikk for at kunden kan se og føle på produkter de kan tenke seg.
4. Bedrift regner på oppdraget i Excel, kalkuleringssystemer, henter priser fra leverandør filer og/eller prissammenligningstjenester
5. Bedrift lager tilbud i Word/Excel dokument, legger til eventuelle opsjoner og forbehold.
6. Bedrift sender tilbud fra sin private E-post til kunde.
7. Kunde mottar tilbudet og opplever å se lister av produkter og tjenester med ukjente ord, Eksempel: “Alterna pyxis 90x90 dusjd” eller “Oras Saga servantkran”

8. Kunden har mange linjer i tilbudet å forholde seg til og er interessert i å se og lese mer om gjeldende produkt til kr 10.190,-
9. Kunde søker på nett etter produktet og havner inn til en nettgigant som har kampanje på produktet. 
10. Kunden søker på neste produkt for å se og lese mer om servantkranen og finner andre alternativer i fargen sort fremfor krom.
11. Din kunde utforsker nettets produktutvalg videre.
 
- Vi i Fetchit har gjort undersøkelser på hvor mange som søker etter mer produktinformasjon etter å ha mottatt tilbud fra håndverker. (resultatet er omlag 80%)
Hva om «Kari Hansen», som i dette tilfellet lagde og sendte tilbudet, blir sykmeldt? Hvordan kan andre ansatte finne frem til sist tilbud/dialog og
priser som hun har gitt? Hva med de andre tilbudene hun har sendt og dialogen hun har i hodet?, spør Eide Ljones retorisk.
 
Og legger til:
 
- Visste du at kundene også er uvitende om at håndverker ikke står for garantien dersom de handler produktet selv? På produktet de ønsker å handle hos nettgiganten, står det jo «5 års garanti»...
 
Selv om en del kunder ikke handler produkt på nett, men kjøper dem fra håndverkeren, mener hun at flere og flere kunder vil ordne produktene til sitt oppdrag på egenhånd i tiden framover. 
 
- Vi er i et skifte, og vi mener at håndverkerne og rørleggerne henger etter!

Gjør seg selv en bjørnetjeneste?

I dag utvikles det tjenester som tilbyr privatmarkedet: «Klikk hjem en rørlegger på 1,2,3». En enkel og brukervennlig tjeneste for privatmarkedet å benytte seg av. 

Det er imidlertid et stort minus, påpeker hun: 

- I noen av disse tjenestene tar leverandøren av slike tjenester produktsalget selv, mens håndverkeren leverer kun timer for installasjonsarbeidet. Vi vet alle at håndverksbransjen er presset på pris og det er i produktsalget av baderomsinnredning, blandebatteri, flis og mye annet at håndverkere har mulighet for å hente inn sin fortjeneste per oppdrag. 

- Slike nettsider er kommet for å bli, da må vi ta bedre vare på kundene som i utgangspunktet kontakter din bedrift.  Og vi må fornye oss fordi de fleste tilbudene håndverkere sender til sine kunder ser slik ut: 

- Er det rart at sluttkunden har behov for å Google produktene for å finne mer informasjon/bilder av produktene? De har gjerne ombestemt seg på veien, og ønsker å se på alternativer i sort fremfor krom.

- Håndverkere må bli bedre til å presentere tilbud med produkter, tjenester og alternativer til sine kunder. Derfor har vi laget et enkelt tilbudsverktøy for håndverksbransjen som presenterer produktene deres på en måte som gjør at kunden ikke har behov for å benytte søkemotorene. 

- Gi kundene alternativer

- Hva med å presentere produktene du selger slik: 

Saken fortsetter under illustrasjonene:
 



- Har du alternativer i sortimentet kunden kan velge mellom? Vis det: 
 

 Nå kan kunden sitte hjemme i sofaen å velge selv. 

- Du slipper en (eller to) ekstra telefonsamtaler med kunden, du sparer tiden det tar for en ekstra gjennomgang i leverandørfilen for å lete frem pris for produktet VolaHV3 i rustfritt stål. Kanskje du også slipper å bruke tid på å gjennomføre et ekstra kundemøte for å vise alternativer og produkter i andre farger.
 
-Spar den dyrebare tiden din samtidig som du kan øke fortjenesten per tilbud. 
 
Vi sier “Gjør det enkelt, men bedre” Vi viser en lik prosess med tilbudsverktøyet:
 
1. Bedrift blir kontaktet via nettside, telefon eller e-post for et nytt oppdrag
2. Bedrift reiser på befaring, tar mål og snakker med kunde om løsninger de ser for seg
3. Bedriftens oversikt over henvendelse fra nett ligger klar i systemet og håndverker kan klikke på “lag tilbud”.
4. Produkter med produktbilder, miljøbilder, produktinformasjon, dokumentasjon, oppdaterte prislister ligger allerede i systemet. Alle håndverkstjenestene som din bedrift tilbyr ligger også tilgjengelig.
5. Bedriften kan «dra og slippe» de ulike produktene og tjenestene fra sitt sortiment og finpusse på pris og antall timer og produkter. 
6. Bedriften kan legge til alternativer og opsjoner som kunde selv kan velge å legge til.
7. Bedriften sender tilbud til kunde.
8. Kunde mottar tilbudet på e-post eller SMS med link til en nettside. I det webbaserte tilbudet fungerer det nesten som en forenklet nettbutikk hvor sluttsum oppdateres etter valg og opsjoner de velger mellom.
9. Kunde aksepterer tilbudet og får ordrebekreftelse på e-post. 
10. Håndverker er betrygget med aksept på tilbud og kan trygt bestille inn varer og planlegge oppdragets utførelse. 
 
- Håndverkere hos oss gjør «nesten» som før, men de jobber smartere, mer tidseffektivt og mer fremtidsrettet. De bruker langt færre systemer, de jobber i et “åpent” system blant kontorets medarbeidere og de får en mulighet til å vise produktutvalg og opsjoner som gjør at både kunde og håndverker er fornøyd med sitt aksepterte tilbud. 
 
- Hvordan tror du et slik tilbud og en slik oversikt vil være for deg i en prosess med en anbudsbesvarelse? Eller en besvarelse på et næringsprosjekt? spør hun. 
 
Og kommer selv med svaret: 
 
- Du skiller deg ut. Beslutningstakeren i denne prosessen forstår også tilbudet ditt raskere!