Dette er helt feil og avvises på det sterkteste, skriver BD i en pressemedling mandag.

- BD har aldri hatt og har ikke avtaler om leveranser til Megaflis eller andre direkteselgende nettbutikker. Dog er det andre grossister som selger til Megaflis og nettaktører, sier adm.direktør Roger Lunde.

Artikkelen med faktafeil er nå dementert, og beklaget av E-24.

- Brødrene Dahl AS har valgt en klar salgskanalstrategi gjennom rørleggeren. Vi har sterk tro på at det å kombinere gode merkevarer og dyktige håndverkere er den riktige løsningen på lang sikt, sier Lunde.

Digitalisering
Lunde mener artikkelen trekker frem dagsaktuelle problemstillinger for bransjen. Netthandel og den digitale konkurransen har kommet for å bli. Vi må lære oss å leve med dette.

- Vi tror på en salgskombinasjon med gode tilbud på kvalitetsprodukter og proffe håndverkere som gir garanti. Det å ta ansvar for rør- og baderomsmonteringen av VVS-utstyr er en riktig langsiktig strategi, sier Lunde.
- Selvfølgelig må vår bransje også konkurrere på pris. Her må produsenter, grossister og rørleggere jobbe sammen for å få frem gode og konkurransedyktige priser og tilbud til sluttkundene.

- BD har 28.000 artikler på lager. Vi har sjekket, og ser at av disse er færre enn 500 lik sortimentet som Megaflis har på sine nettsider. Vår rørbransje har allerede begynt å ta opp kampen mot nettaktører og Megaflis. Denne digitale hverdagen er her allerede, og vår bransje må ta utfordringen. Jeg er helt overbevist om at proffe og effektive håndverkere, med gode og konkurransedyktige tilbud og merkevarer, vil være konkurransedyktige mot billigere produkter og dårligere kvalitet, sier Lunde i pressemeldingen.

- Som alle andre bransjer er også vår rørbransje utfordret av den digitale hverdagen. Dette blir ikke lett, men det er mange rørleggere som har begynt å ta opp kampen. Dette arbeidet er viktig, og vi gleder oss til å jobbe sammen med produsenter og alle våre VVS-kunder for å få til dette avslutter Lunde.