Når det gjelder den totale omsetningen for VA/VVS - grossisten med hovedkontor på Skedsmokorset, skulle Grønbakken ønsket seg et noe bedre år totalt sett.
- VVS markedet har stagnert noe i 2014, mens VA har økt. Vi trodde VVS skulle hatt en bedre utvikling, men det har svingt veldig i løpet av året, ikke minst i ulike regioner.

Mye begynner å falle på plass
- Dette året har vi jobbet mye med å strukturere oss internt. Vi har utviklet vårt KS system ytterligere, og her begynner virkelig tingene å falle på plass. Dette er et viktig verktøy for alle ansatte og skal bidra til å gjøre arbeidsdagen lettere og ikke minst mer effektiv. Med tre store regioner som skal fungere etter de samme prinsippene, er det viktig at vi har maler og underlag som forenkler jobben, sier Grønbakken.

I løpet av 2014 har Heidenreich gått gjennom sine avdelinger. De med ulønnsom drift og lite potensiale for vekst blir lagt ned. Grossisten har avviklet tre avdelinger, Tønsberg, Ålesund og en avdeling i Bergen.
- Vi har hatt en nøye gjennomgang av alle våre avdelinger. Og tre av våre butikker har blitt avviklet av ulike grunner. Det er Tønsberg, Ålesund og en avdelig i Bergen. Det betyr at vi i Bergen kommer til å ha to avdelinger, og ikke tre som har vært mange ut fra markedets størrelse. For våre kunder i Tønsberg blir nabobyen Sandefjord nærmeste alternativ. Vi er nødt til å se etter inntjening og potensiale i de ulike avdelingene våre, påpeker Grønbakken.

Ansettelsesprogrammer
Grønbakken forteller at Heidenreich sin målsetting er å være en attraktiv arbeidsplass hvor ansatte føler seg godt ivaretatt, og ikke minst at arbeidsplassen er en arena hvor man kan utvikle seg.
- Heidenreich er opptatt av de ansatte og ønsker å være en pådriver i forhold til prestasjon og motivering. Vi jobber kontinuerlig for at de ansatte skal kjenne sin rolle i selskapet. Vi ser det er viktig for motivasjonen og for å beholde ansatte. På ledernivå kjører man egne lederutviklingskurs og egne programmer for å sikre at nødvendig kompetanseutvikling blir ivaretatt. Det er viktig med fokus på ansvarsområder for alle roller i selskapet, sier markeds- og kommunikasjonssjef i Heidenreich.

Kundene setter større krav
Heidenreich merker at kundene setter større krav til de som grossist. Med mange avdelinger rundt om i landet som konkurrerer lokalt, må man levere på alle områder.
- Vi må bli tydeligere og klarere på alle våre funksjoner. Kundebehandling, service og ikke minst vareflyten er våre viktigste oppgaver. Logistikk er en stor utfordring og ikke minst kostnadskrevende, derfor ser vi på nye løsninger i vareflyten, spesielt på hovedlageret, sier Grønbakken.
- Samtidig er det viktig å tilpasse varelageret til hver avdeling. Det er lokale forskjeller på hva våre kunder vil ha. Mange steder merker man at enkelte produkter står veldig sterkt i forhold til andre produkter. Butikkene er veldig viktig, hvor service og måten man møter våre kunder på er fokusområder. Vi kommer også til å oppgradere flere avdelinger i 2015.

- Utvikler oss hele tiden
- VVS-bransjen er veldig åpen og direkte, og det er lett å se hvor skoen trykker hos våre kunder. Derfor skal vi gi våre kunder produkttrygghet og kunnskap, og da er det selvfølgelig viktig at man er oppdatert på produkter og bruksområder. Man merker som sagt at kravene skjerpes, og derfor er det stort fokus på ansatte og opplæring. Alle våre selgere, både ute- og inne må være pro aktive, forteller markeds- og kommunikasjonssjef i Heidenreich.

Grønbakken er klar på de skal være den enkleste grossisten å samarbeide med.
- Vi ser at en enhetlig kommunikasjonsplattform internt blir svært viktig i  den sammenheng. Jeg ser optimistisk på 2015 ut fra prognosene som har blitt publisert i løpet av høsten.

Fornøyd med eierne                                                                                                                                 
Heidenreich er den eldste grossisten i Norge, og runder nå 110 år. Grønbakken føler de har en ideell eier som lar de få muligheten til forme den norske virksomheten slik de ønsker.
- Heidenreich har en veldig god eierstruktur. GC-gruppen som eier gir oss forutsigbarhet, og stort spillerom. Eierne lar oss være selvstendige, og jobbe ut fra det vi mener er riktig, samtidig som de er en viktig støttespiller, forteller Grønbakken til VVSforum.